به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه ، روز پنجشنبه رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد در جشنواره زردآلو فراغه ابرکوه بابیان اینکه ۶۷ درصد تولید زردآلوی استان مربوط به ابرکوه است گفت : میانگین تولید این محصول در این شهرستان ۱۸ تن است و در بعضی از باغات تا ۵۰ تن در واحد سطح نیز می رسد.

سید جمال سجادی پور افزود : این اعداد حکایت از تلاش و جدیت کشاورزان در تولید محصول زراعی و باغی، شرایط آب و هوایی منطقه و تولید ارقام با کیفیت و اجرای طرح آبیاری نوین دارد.

وی تصریح کرد: به دلیل محدودیت منابع آبی استان ،تاکنون طرح آبیاری نوین در ۸۰ درصد از ۲ هزار هکتار باغ های زرد آلوی ابرکوه اجرا شده است.

این مسئول ارشد بخش کشاورزی یزد تصریح کرد: این استان به لحاظ تولید زرد آلو رتبه چهارم کشور و از منظر تولید بخش کشاورزی رتبه دهم و از لحاظ سطح زیرکشت رتبه ۱۶ کشور قرار دارد و ۲۲ درصد تولیدات گلخانه های کشور در این استان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

سجادی پور تاکید کرد: طی ۶ سال گذشته شاهد رشد ۳۹ درصد تولید بخش باغبانی، ۴۲ درصد زراعت و ۴۶ درصد محصول دامی بودیم و در این مدت اجرای سیستم آبیاری نوین هم ۹۴ درصد رشد داشت و این نشان از توجه و نگاه دولت به تولید بخش کشاورزی از روش های نوین دارد.

همچنین مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به تبعات خشکسالی و محدویت منابع آبی، یادآور شد: تاکنون از ۲ هزار هکتار سطح زیرکشت باغ های زردآلوی شهرستان، ۸۰ درصد آن به سیستم آبیاری تحت فشار وکم فشار تجهیز شده است.

رییس جهاد کشاورزی ابرکوه هم گفت: با توجه به ۲ دهه تبعات خشکسالی و کم آبی و حفظ اراضی موجود و استفاده بهینه از منابع آبی از ۱۵ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، تاکنون چهار هزار هکتار آن به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.

مهدی غیب الهی ادامه داد: این جشنواره با حضور میهمانان و مسئولان کشوری ، استانی و شهرستان، همراه با برگزاری موسیقی اصیل ایرانی در یکی از باغ‌های منطقه برگزار شد.

وی اهداف این جشنواره را برندسازی، بازدید گردشگران از نحوه برداشت، ارتباط با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و عرضه مستقیم زردآلو به دست مصرف کنندگان و سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و تسهیل در صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس دانست.

این مسئول ارشد کشاورزی ابرکوه بابیان اینکه عمده تولید زردآلوی استان و شهرستان مربوط به دهستان فراغه است، تصریح کرد: محصول زردآلوی منطقه به اصطلاح پیش رس (زودرس) است که برداشت آن از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و تا اواسط تیر ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه از هر هکتار ۱۸ تا ۲۰ تن محصول برداشت شود، پیش بینی کرد: امسال ۳۵ هزار تن زردآلو برداشت شود.

غیب الهی انواع محصول زردآلوی ابرکوه را تخم گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی و خانی عنوان کرد و ادامه داد: ۶۰ درصد زردآلوی استان یزد در ابرکوه تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه خاطرنشان کرد: تأسیس صنایع تبدیلی و فرآوری محصول زردآلو در این شهرستان از جمله ضرورت هاست و جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات از سرمایه‌گذاران در این بخش حمایت می‌کند.

وی بابیان اینکه این محصول کاملاً ارگانیک و با کیفیت بالا تولید می‌شود، تصریح کرد: بیشترین میزان تولید مربوط به دهستان فراغه و منطقه علوی بخش مرکزی ابرکوه است.