هنر های دستی شهرستان ابرکوه

گیوه بافی 


گیوه‌بافی یا گیوه‌دوزی از قدیمی ترین صنایع دستی ايران است و طبق سندهای تاریخی بدست آمده پیشینهٔ این صنعت به حدود ۱۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در ابركوه نيز استفاده ي از گيوه در ميان كشاورزان و روستاييان اين منطقه بعلت خنكي ، سبك بودن و قابل شستشو بودن رواج داشته است و جز يكي از صنايع دستي مردمان اين ديار محسوب ميشود.مراحل ساخت و تولید گیوه در ۴ مرحلهٔ چرم‌سازی، رویه‌بافی، تخت‌کشی و گیوه‌دوزی خلاصه می‌شود.


جهت مشاهده ي مستند "بررسی چگونگی تهیه و تولید گیوه در ابركوه" اينجا كليك كنيد.
تهيه كننده و كارگردان: محسن غلامزاده مهرآبادي
سال توليد : 1390

چنته دوزی


نوعي از هنر صنایع دستی که با نخ ابریشم به منظور استفاده تزیینات استفاده میشود. چنته نوعی ساک، کیسه یا توبره است که برای نگهداری وسایل مختلف در زندگی عشایری استفاده می شود. چنته معمولا دسته ای دارد که از جنس نخ خود چنته بافته شده برای آویزان کردن از نقطه ای یا انداختن روی دوش استفاده می شود.
 
جهت مشاهده ي مستند "چنته دوزي در ابركوه" اينجا كليك كنيد.

تهيه كننده و كارگردان: محسن غلامزاده مهرآبادي
سال توليد : 1390

نمد مالی

 

نَمَد نوعی بافته سنّتی زیراندازی است که با پشم تولید می‌شود.برای تهیه نمد (نمدمالی) عمل بافتن انجام نمی‌شود بلکه با ایجادفشارو رطوبت و حرارت، موجب درهم‌رفتن الیاف پشمی می‌شوند. دو خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای شدنِ پشم امکان تولید نمد را فراهم می‌کنند.پشمی که برای تولید نمد به کار می‌رود پشم بهاره گوسفند با الیاف بلند است. از صابون و زرده تخم مرغ نیز می‌توان برای بهتر شدن کیفیت کار استفاده کرد.

جهت مشاهده ي مستند "نمدمالي در ابركوه" اينجا كليك كنيد.
تهيه كننده و كارگردان: محسن غلامزاده مهرآبادي
سال توليد : 1390