قلعه حسن خان

به گزارش روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد"محمدعلي اکرمي" گفت: عمليات مرمت و بازسازي اين بنا فروردين ماه سالجاري با اعتباري بالغ بر250 ميليون ريال شروع گرديده است.

مسئول اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري ابرکوه گفت: بناي مذکور قلعه‌اي است با حصار چينه‌اي و چهار برج حفاظتي در چهار گوشه كه در بخش بهمن و در شمال شرقي شهر مهردشت واقع گرديده است.

وي از ويژگيهاي مهم اين بنا به برج حفاظتي استوانه‌اي شكل آن کرد و افزود: اين برج داراي چهار طبقه و پلكاني دورتادور برج است که در داخل از همكف به طبقه آخر مي‌رسد و بر روي اين برج بادگيركوچكي وجود دارد كه كانالهاي بادگير با دريچه‌اي به هر طبقه تعبيه مي‌شود.

وي از جمله موارد مرمتي بنا را احياء سقف‌هاي فروريخته، اندودکاهگل پشت بام، زيربندي و استحکام بخشي ديوارها، کونوشکني، احياء سقف بصورت فيل پوش و ضربي، احياء رومي درگاه‌ها، حمل نخاله به خارج از بنا و مرمت برج مياني قلعه برشمرد.

شايان ذکراست: براساس اطلاعات ثبت شده در پرونده ثبتی، قدمت بناي مذكور به دوران زنديه برمي‌گردد و تحت شماره13704 مورخ 25/8/84 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

منبع:يزد فردا