به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه ، پیش از ظهر سی ام اردیبهشت با حضور "علی اکبر اسحاقی" معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی فرماندار،"عباس مهری" بخشدار مرکزی و دیگر مسئولین ادارات، جلسه هماهنگی برنامه‌های سوم ،چهاردهم و پانزدهم خردادماه در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد .

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری سالروز فتح خرمشهر را نمادی زیبا و غرور آفرین و به یادماندنی از ایثار و پیروزی ملت ایران بیان کرد و گفت : امروز آنچه مایه عزت و سربلندی و عظمت ایران در عرصه بین المللی و منطقه است ، پایبندی ، اهتمام و وفاداری به راه و سیره عملی و  نظری امام راحل است.

 علی اکبر اسحاقی افزود : تحول و شجاعت جوانان در جنگ تحمیلی و آزادسازی خرمشهر بسیار زیاد بود و امروز برخی از افراد آن فداکاری‌ها و کار بزرگ را فراموش کرده‌اند و فرهنگ ایثار و شهادت به‌خوبی به نسل جدید، منتقل نشده است.

وی با بیان اینکه عده‌ای نیز راهکار انتقال این فرهنگ والا را نمی‌دانند، تصریح کرد: دلیل عدم موفقیت در انتقال گسترده فرهنگ دفاع مقدس قصور و کم‌کاری کسانی است که این وظیفه را بر عهده داشتند.

اسحاقی خاطرنشان کرد: میانگین سنی افرادی که از ابرکوه به جبهه رفتند 19 تا 21 سال بوده و این نشان‌دهنده شجاعت، ایثار و درک بالا  آن نسل از دفاع مقدس و شهادت بوده است؛ اما نسل جدید در همان رده سنی اصلاً قابل قیاس با نسل جبهه و جنگ نیستند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرماندار ابرکوه با بیان اینکه عدم انتقال کامل فرهنگ ایثار و شهادت به نسل امروز مشکلات بسیاری را در جامعه به وجود آورده است، اذعان کرد: ضرورت دارد که ماجراهای 8 سال دفاع مقدس، علت حضور نسل جوان در جنگ، دلیل نام‌گذاری روز سوم خرداد به مقاومت و پیروزی و ... برای دانش آموزان بازگو شود.

 رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ابرکوه هم اظهار کرد : عراقی‌ها با 12 لشکر کامل، بیش از ده هزار سرباز و توپخانه و 2 هزار و 400 تانک به خرمشهر حمله کردند درحالی‌که ایران فقط 3 هزار نیرو داشت که فقط 700 نفر از آنان تکاور و بقیه نیروهای مردمی بودند.

مصطفی کریمی تصریح کرد: تجهیزات ایرانی‌ها خلاصه می‌شد به 112 کامیون جیپ و 6 قبضه تفنگ 106، تعدادی تیربار و 6 قبضه موشک‌انداز که با این محدودیت نیرو و امکانات و مهمات، 35 روز در مقابل بعثی‌ها جانانه مقاومت کرده و اجازه ندادند عراقی‌ها وارد خرمشهر شوند.

کریمی یادآور شد: عملیات بیت‌المقدس در سال 61 از 10 اردیبهشت آغاز و تا سوم خردادماه ادامه داشت و در این فاصله 16 هزار عراقی کشته، 19 هزار نفر از آنان اسیر، 550 تانک منهدم و 150 تانک نیز به غنیمت گرفته شد.

وی ادامه داد: در این عملیات که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، 5 هزار و 546 نفر از رزمندگان اسلام شهید و 24 هزار نفر هم جانباز شدند؛ یعنی 30 سال است که 24 هزار نفر از بهترین مردمان این سرزمین رنج می‌کشند زیرا هدف بزرگی همانند آزادسازی قسمتی از خاک وطن داشتند.