به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه؛ سی و دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و هفدهمین جلسه شورای هماهنگی دشت پایلوت شهرستان ابرکوه به ریاست محمد کاظمی نسب فرماندار و با حضور جواد منصوری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان یزد و جمعی از مسئولین در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

فرماندار ابرکوه در این جلسه گفت: در ابرکوه بحران آب به شکل ملموسی خود را به مردم و مسئولین نشان می دهد که هر سال شرایط بحرانی تر از قبل می شود. گزارش ها مبنی بر این است که آبخوان در ابرکوه وضعیت نامساعدی دارد و به شکل مطلوب تری باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد.

کاظمی نسب با تأکید بر اینکه مردم و مسئولین باید به موضوع سازگاری با کم آبی ورود کرده و در بخش کشاورزی که بیشترین حوزه مصرف آب است تغییر و تحول ایجاد کنند، افزود: باید در راستای تغییر نگرش کشاورزان نهضت تغییر کشت ایجاد شود که متأسفانه تا کنون علی رغم همه اقدامات صورت گرفته، جهش قابل توجهی را شاهد نبودیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش صنعت برای تأمین آب صنایعی که مصرف زیادی هم ندارند با مشکل مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: چاه های کشاورزی یا شور شده و یا نیاز به کف شکنی دارد که بعضا جواب نمی دهد. لذا اگر خشکسالی ادامه داشته و تشدید شود، چاه های کشاورزی یکی یکی خشک و از مدار خارج می شوند و برای جمعیت شاغل در بخش کشاورزی که حدود 10 هزار نفر هستند، مشکلات فراوانی ایجاد می شود.

کاظمی نسب ادامه داد: با توجه به شرایط خوبی که دولت فراهم کرده است، اگر زراعت ها و محصولات پر آبخواه در ابرکوه کنار گذاشته شده و از سوی دیگر در زمینه احداث و توسعه کشت های گلخانه ای که نیازمند آب کمتر بوده و بهره وری بیشتری دارد، گام های مثبتی برداشته شود، می توان آن را یک موفقیت دانست.

فرماندار با تأکید بر اینکه ابرکوه که یک دشت ممنوعه است انتظار برداشت هزارن تن گندم وجود ندارد، اذعان کرد: چرخه سنتی فعلی که در ابرکوه حاکم است از یک سو منابع آب را تضعیف و از سوی دیگر کشاورزی و دام داری را فقیر تر می کند. لذا اگر به کشت های گلخانه ای رغبت نشان داده و این نوع کشت را توسعه دهند، چه بسا که دیگر نیازی به اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی هم نیست.

در پایان از زحمات محمد علی شرافت رئیس اداره منابع آب ابرکوه تقدیر و سید علی مشکات به عنوان رئیس جدید اداره منابع آب ابرکوه معرفی گردید.