گزارش:

همزمان با سالروز تاسیس بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمومنین علیه السلام، نوزدهمین همایش تجلیل از خادمان بزرگترین مجتمع قرآنی کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهندس مجتبی عزیزی رئیس این بنیاد گفت: در عصری که سرعت پیشرفت علوم و فنون در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و خصوصا الکترونیکی و ماهواره ای، ملتها را به مسابقه بی سابقه فرا می خواند، ایجاد و تاسیس این مجموعه عام المنفعه و مردم نهاد زمینه ساز و خواستگاه یک حرکت بزرگ فرهنگی در جامعه شده است.

وی افزود: همت صادقانه و مجاهدت خالصانه که منجر به کسب 7 مرتبه مقام اول کشور توسط این بنیاد مردم نهاد، در بین بیش از 2000 موسسه قرآنی در سطح کشور گردیده، موجب شده تا این مؤسسه در طول 20 سال گذشته از اصول اولیه تاسیس خود ذره ای منحرف نشود و یقینا این دستاورد ارزشمند نتیجه اعتماد به لطاف بی پایان الهی، انگیزه خالصانه خدمتگزاران و حمایت بی نظیر خیرین نیکوکار از این مجموعه فاخر قرآنی بوده است.

وی با اشاره به اینکه تاسیس جمهوری اسلامی، عمل به یک آیه از قرآن بود اظهار کرد: تا زمانی که قرآن عملاً در لایه های زندگی ما وارد نشود، همچنان مهجور و مظلوم است و مسئولین فقط به توسعه اقتصادی و عمرانی اکتفا نکنند و در نظام جمهوری اسلامی، اساس توسعه را که توسعه فرهنگی است از یاد نبرند.

رئیس بزرگترین مجتمع قرآنی کشور افزود: آموزش قرآن به آحاد جامعه، ترجمه و مفاهیم، تفسیر و حفظ آن از اهداف مبتدی آموزشی می باشد و هدف متعالی تر این است که ترجمه، مفاهیم، تفسیر و حفظ قرآن به وسیله ای برای تدبر در قرآن تبدیل شود که این امر لازمه ورود قرآن در عرصه های مختلف زندگی اعم از فردی و اجتماعی است.

وی اظهار کرد: نقش موسسات قرآنی در ایمان افزایی جامعه یک نقش کلیدی است که اگر از آن حمایت اصولی شود، شیرینی آن به کام همه دستگاههای اجرایی خواهد نشست.

وی فعالیتهای آینده این مؤسسه را تشریح کرد و گفت: تاسیس مجتمع فرهنگی دیجیتال، تاسیس 14 خانه نور و سرای قرآن در سطح شهرستان، توسعه و تجهیز فضای فیزیکی و... از جمله آنهاست.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی امام جمعه ابرکوه هم در ادامه مراسم با گرامیداشت سالگرد تاسیس این مؤسسه و تشکر از خدمتگزاران این نهاد موفق قرآنی گفت: کار قرآنی یکی از زوایای کار فرهنگی و بلکه هسته مرکزی آن است و توفیق در فعالیتهای فرهنگی باید با اتکا به مردم، خیرین و فرهنگ دوستان انجام گیرد.

وی افزود: همت بلند، همیاری مردم و خیر اندیشان در فعالیتهای فرهنگی، نقش آفرین است و اگر همت بلند دست اندرکاران این عرصه نبود امروز شاهد به ثمر نشستن این زحمات نبودیم.

وی تصریح کرد: اگرچه فعالیت قرآنی متمرکز به نهاد خاصی نیست و نمی توان تنها یک دستگاه را متولی امر قرآنی دانست اما تفرقه و پراکنده کاری در ارائه خدمات قرآنی، ما را به هدف نمی رساند و لازم است دست اندرکاران خدمات قرآنی طی یک برنامه ریزی هدفمند، اصولی را در جهت ایجاد وحدت رویه قرآنی، تنظیم نمایند.

اسماعیل برزگر زاده فرماندار ابرکوه نیز در این مراسم ضمن تشکر از دست اندرکاران بزرگترین مجتمع قرآنی کشور یادآور شد : عزت و عظمتی که امروز در کشور ما وجود دارد همه مرهون قرآن وعمل به آن است. وی تصریح کرد:  پیشبرد هر کار فرهنگی باید با حضور و اتکا به مردم انجام گیرد و فعالیتهای فرهنگی باید همواره به صورت پیوسته و منسجم انجام واین انسجام باید در زمینه متولیان آموزش قرآن بیشتر رعایت شود.

در پایان این مراسم از 48 نفر از خادمان بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمومنین علیه السلام ابرکوه با اهدای لوح تقدیر استاندار یزد و هدایایی تجلیل شد.

 گزارش : لیلا پور زارع زاده