به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه ، میزگردی با عنوان « دستاوردهای چهل ساله انقلاب و بررسی راهکارها و زمینه‌های ایجاد اشتغال و تولید در ابرکوه » با حضور محمد کاظمی نسب فرماندار ابرکوه ، علی اکبر اسحاقی معاون سیاسی فرماندار ، محمدعلی اکرمی بخشدار بهمن ، عباس مهری سرپرست بخشداری مرکزی و جمعی از مسئولان و کارشناسان حوزه اقتصادی این شهرستان در فرمانداری برگزار شد.

با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب خدمات و فعالیت‌های زیادی در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور از جمله استان یزد و خصوصا شهرستان تاریخی ابرکوه انجام ‌شد.
علاوه بر خدمات نظام و دولتمردان در این چهار دهه به خصوص در چند سال گذشته در حوزه اشتغال تلاش‌های خوبی انجام ‌شد ولی هنوز بحث اشتغال یکی از دغدغه های جدی مسئولان ، خانواده‌ها به‌ویژه جوانان است که برای سامان دادن زندگی خود ، اشتغال را ، مشکل زندگی خویش تلقی می‌کنند.

** تنوع محور توسعه و اشتغال
فرماندار ابرکوه بابیان اینکه یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید توجه به مقوله اشتغال است، گفت: ارائه وام ارزان ‌قیمت برای اشتغال پایدار روستایی، فراگیر و انعقاد تفاهم‌نامه دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری با بنیادهای علوی و برکت و با مشارکت بانک‌های عامل و هدایت منابع داخلی سایر بانک‌ها به سمت اشتغال از جمله مهم‌ترین برنامه‌های دولت دوازدهم است.
محمد کاظمی نسب افزود: یک سال گذشته با عنایت به فرصت‌های ایجادشده در دولت و ظرفیت‌های موجود در زمینهٔ های کشاورزی ، دامپروری ، گردشگری ، صنایع تبدیلی و تکمیلی عمده منابع دولتی و تسهیلات بانکی به این حوزه‌ها هدایت‌ شد.
رئیس کارگروه اشتغال شهرستان در ادامه با اشاره به بسترهای مناسبی که در حوزه کشاورزی ، دامداری و گردشگری ایجاد شد، اظهار داشت: احداث مجتمع‌های دامپروری، گلخانه‌ هروک، تامین زیرساخت‌های مناسب برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی ، مواد لبنی، وجود خانه‌ها و قلعه‌های تاریخی مناسب برای تبدیل به بوم گردی‌ها، امکان جذب حداکثری منابع مالی را فراهم کرد.
به گفته فرماندار ابرکوه در حوزه صنعت و تامین زیرساخت ها، بستر مناسبی در نواحی صنعتی و شهرک صنعتی 170 هکتاری ابرکوه و بخش بهمن فراهم است.
وی یادآور شد: حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و حتی خارجی در حوزه تولید و اشتغال در صدر اولویت های مجموعه فرمانداری قرار دارد.
کاظمی نسب بابیان اینکه 35 درصد اشتغال مردم مربوط به بخش کشاورزی است، تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در بخش تولید و ایجاد اشتغال با بهره مندی از روش‌های نوین آبیاری و علمی می توان اشتغال خوبی را در حوزه کشاورزی و دامداری ایجاد کرد.
فرماندار ابرکوه می گوید: ابرکوه به عنوان یکی از 14 شهر نمونه گردشگری و با 400 اثر تاریخی ، طبیعی و گردشگری شناسایی شده می‌تواند محور توسعه و اشتغال برای افراد جویای کار باشد.

** تلاش مسئولان برای ایجاد اشتغال
همچنین معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی ابرکوه اظهار داشت: برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری و فراگیر مسئولان دستگاه‌های اجرایی تلاش جدی دارند.
علی‌اکبر اسحاقی یادآور شد: در نشست‌های کارگروه ابرکوه بر ضرورت ایجاد اشتغال و نیز جذب وام، همکاری و تعامل با سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف تصمیمات لازم گرفته می‌شود.
وی بابیان اینکه حوزه اشتغال بیشتر مربوط به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، افزود: برای نمونه در حوزه اشتغال فراگیر در ابتدای سال 1397 تاکنون برای سه طرح با پرداخت پنج میلیارد و290 میلیون ریال وام زمینه اشتغال 26 نفر فراهم‌ شد.

** تأثیر قلعه تیجرد و واحدهای بومگردی برای اشتغال
همچنین به گفته سرپرست بخشداری ابرکوه بخش مرکزی با 19 روستای دارای دهیاری بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی، مواد غذایی و گردشگری در خود دارد.
عباس مهری اظهار داشت: هم‌اکنون بزرگترین مجتمع گردشگری منطقه در دهستان تیجرد در حال مرمت و آماده‌سازی است.
وی بابیان اینکه این قلعه با سه واحد بومگردی در روستای تیزک ، خانه های بومگردی در روستای شهرسب و فراغه پذیرای گردشگران است تصریح کرد: از سه واحد گردشگری دیگر تا اواسط سال آینده بهره‌برداری خواهد شد.
سرپرست بخشداری مرکزی ابرکوه ادامه داد: تولید انواع محصول باغی و زراعی چون زردآلو، پسته، انار و بادمجان بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی و بسته‌بندی این منطقه فراهم کرده است.

** اشتغال در حوزه دامداری ، کشاورزی و گردشگری
وی یادآور شد: توسعه راه‌های بخش بهمن به شهرستان خاتم ، صفاشهر فارس در تقویت و توسعه سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در این بخش نقش تأثیر بسزایی دارد.
همچنین بخشدار بهمن ابرکوه می‌گوید: نیمی از محصول کشاورزی شهرستان در این بخش تولید می شود .
محمدعلی اکرمی بابیان اینکه بهره برداران علاوه بر کشاورزی در حوزه دامداری هم فعال هستند، افزود: برای استفاده بهینه از آب و روش‌های نوین آبیاری برای ایجاد اشتغال زیر ساخت‌های لازم در مجتمع‌های دامداری، گلخانه‌ای و پرورش ماهی و اصلاح نژاد دامی در روستاهای هارونی ٬ اسفند آباد ٬ اسدآباد و مهردشت فراهم است.
وی ادامه داد: وجود آثار تاریخی از جمله جاذبه‌های این بخش است که زیرساخت های لازم و فرصت های مناسبی را برای اشتغال و سرمایه‌گذاری فراهم کرده است .
اکرمی ادامه داد: جاذبه‌های طبیعی از جمله درخت کهن‌سال بنه بداف و درخت انجیر مجیرآباد از ظرفیت های منطقه برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی منطقه است .
بخشدار بهمن خاطرنشان کرد: وجود سایت گورخر آسیایی با بیش از 20 راس این حیوان از جمله فرصت‌های گردشگری دیگر است که علاوه بر تقویت توسعه، زمینه را برای جذب گردشگران فراهم کرده است.
وی یادآور شد : توسعه راه‌های ارتباطی به خاتم ، صفاشهر فارس در تقویت و توسعه سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال نقش تأثیرگذاری دارد.

** حمایت جهاد کشاورزی از متقاضیان صنایع تبدیلی
به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه این نهاد باهدف ایجاد صنایع تبدیلی نه ‌تنها از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت می‌کند، در تأسیس واحدهای تبدیلی علاوه بر صدور مجوز وام ، معرفی سرمایه گذاران برای دریافت وام با بهره کم همکاری دارد.
مهدی غیب الهی افزود: یکسال گذشته 800 فقره مجوز دامداری و کشاورزی صادر شد که 250 مورد مربوط به صنایع تبدیلی است .
وی اظهار داشت: امسال 100 میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری در بخش کشاورزی به روستاییان پرداخت ‌شده است.
غیب الهی بیان کرد: این مبلغ در اجرای 35 طرح پرورش دام سبک و سنگین ، ایجاد مشاغل خانگی ، پرورش زنبور عسل ، تولید محصول گیاهی و صنایع تبدیلی و تکمیلی هزینه می‌شود.
وی تاکید کرد: این منطقه ظرفیت‌های بالایی در حوزه دامداری و کشاورزی دارد که هم‌اکنون روزانه بیش از 50 تن شیر تولید می‌شود.

** انتظار متقاضیان 240 طرح اشتغال زایی برای دریافت وام
همچنین رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابرکوه گفته است: از ابتدای سال 1397 تاکنون 185 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه اشتغال به کارآفرینان پرداخت ‌شده است .
ناصر زارع افزود: این میزان وام در قالب طرح اشتغال‌ روستایی ، عشایری ، فراگیر و مشاغل خانگی پرداخت گردید .
وی اظهار داشت: این مبلغ وام در حوزه های کشاورزی ، صنایع غذایی، فرآورده‌های دامی، صنایع تبدیلی، فرش دستبافت، گردشگری ، فناوری اطلاعات، ورزشی، آموزش و رفاهی ، مشاغل خانگی و خدماتی پرداخت‌ شد .
وی ادامه داد: با پرداخت این تسهیلات 182 طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری، فراگیر و مشاغل خانگی در دست ساخت است که میزان پیشرفت این طرح ها هم اکنون به 70 تا 100 درصد رسید.
زارع بابیان اینکه پرداخت وام اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و عشایری اولویت با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است ، بیان کرد: با راه‌اندازی این طرح‌ها زمینه اشتغال 300 نفر فراهم‌ خواهد شد.
وی بابیان اینکه از مجموع این طرح‌ها 80 مورد، مشاغل خانگی است ، تصریح کرد: برای طرح‌های مشاغل خانگی 9 میلیارد و 830 میلیون ریال تسهیلات به زنان سرپرست خانوار پرداخت ‌شد.
این مسئول یادآور شد: تسهیلات با نرخ 6 و چهار درصد و با بازپرداخت سه الی پنج‌ساله به افراد پرداخت شد .
رئیس اداره تعاون ابرکوه همچنین خاطرنشان کرد : حدود 240 طرح برای ایجاد اشتغال در نوبت دوم برای دریافت 350 میلیارد ریال وام در نوبت هستند.
بر اساس آمار سرشماری سال 1395 تعداد بیکاران شهرستان 2 هزار و 450 نفر بودند که 850 نفر از آن‌ها فارغ‌التحصیلان مراکز دانشگاهی هستند که از سال 95 تاکنون با بهره‌برداری از طرح‌های اشتغال‌زا این تعداد به 950 نفر کاهش‌یافته است.

** مراجعه جویندگان کار به مراکز حرفه آموزی
همچنین رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای امام حسین (ع) ابرکوه گفت: افراد جویای کار و متقاضیان ارتقای مهارت‌های آموزشی طرح‌های خود اشتغالی به این مرکز مراجعه کنند.
عباس حسنی افزود: آموزش‌های مهارتی یکی از ابزار‌های مورد نیاز برای توسعه اشتغال و توانمند‌سازی نیروی انسانی به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: آمار سامانه رهگیری اشتغال که یک سال بعد از فراغت کار آموزش ها بررسی می‌شود، نشان می‌دهد، 50 درصد قبول‌شدگان دوره‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سال‌های قبل مشغول به کار شدند.
وی اظهار داشت: از ابتدای سال 1397 تاکنون نیمی از یک هزار و 200 مهارت آموز این مرکز جذب بازار کار شدند.
وی بیان کرد: این افراد در رشته‌های خیاطی، قالی‌بافی، مکانیک ، صنایع‌دستی ، صنعت ساختمان و برق آموزش‌ دیدند و تا پایان سال 300 نفر دیگر در این مراکز آموزش‌ خواهند دید.
این مسئول ادامه داد: مهارت آموزان زیر نظر مربیان در یک مرکز ثابت و 6 کارگاه ثابت و چهار کارگاه آموزش شهری و سه کارگاه آموزش سیار روستایی و عشایری آموزش دیدند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجار (صمت) ابرکوه هم گفت: امسال 21 واحد تولیدی برای ایجاد اشتغال ، سرمایه در گردش و رونق کسب و کار 48 میلیارد و 650 میلیون ریال وام دریافت کردند.
سید مسعود میرحسینی یادآور شد: در بحث مشاغل خانگی هم هشت نفر از بانوان هنرمند برای تولید فرش دستباف 650 میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند.
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
ایرنا به‌عنوان تنها خبرگزاری رسمی ایران همواره بر پایه رسالتی که بر عهده دارد نسبت به برگزاری میزگردهای مختلفی باهدف ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و سیاسی جامعه اقدام می‌کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ( IRNA) در سال 1313 خورشیدی بانام «آژانس خبری پارس» به‌عنوان ششمین خبرگزاری جهانی تأسیس شد و با 85 سال فعالیت، علاوه بر جریان سازی خبری یکی از منابع مهم اطلاع‌رسانی رسانه‌های داخلی و خارجی است.
این رسانه ملی در هشتم دی 1360 با تصویب مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر نام داد و هم‌اکنون بیش از هشت دهه از فعالیت آن می‌گذرد و قدیمی‌ترین خبرگزاری ایران است.
ایرنا دارای شبکه‌ای گسترده از دفاتر و خبرنگاران در داخل و خارج از کشور است به‌گونه‌ای که علاوه بر 54 دفتر در مراکز استان‌ها و شهرهای مهم، شبکه گسترده‌ای از خبرنگاران محلی را در نقاط مختلف دارد.
ایرنا همچنین در حال حاضر با بهره‌گیری از 22 دفتر خارجی، تحولات و رویدادهای جهان را از نزدیک پوشش می‌دهد و علاوه بر آن، اخبار تحولات ایران را علاوه بر فارسی به 8 زبان زنده و مهم دنیا در اختیار مخاطبان می‌گذارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنین صاحب‌امتیازی روزنامه‌های ایران، ایران ورزشی، روزنامه عربی زبان الوفاق، انگلیسی‌زبان ایران دیلی و روزنامه ویژه نابینایان - «ایران سپید»- را در اختیار دارد و دانشکده خبر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تربیت خبرنگاران و متصدیان حوزه اطلاع‌رسانی کشور نیز وابسته به آن است.
هم‌اکنون فراورده‌های ایرنا به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، ترکی، اسپانیولی، روسی، اردو، آلمانی و فرانسوی تولید و در اختیار مخاطبان گذاشته می‌شود.