به گزارش روابط عمومي فرمانداري به نقل از خبرنگار مهر، هیچکس منکر ارزش کتاب و کتابخوانی نیست و توصیه های بزرگان دین و همچنین تأکید رهبر معظم انقلاب بر این امر بر کسی پوشیده نیست.

برگزاری منظم انجمن کتابخانه های عمومی ابرکوه و کمیته نهضت مفید شهرستان ابرکوه که آخرین جلسه آن نیز به تازگی برگزار شد همچنین هر چه بیشتر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی تاکید دارد.

کمبود بودجه برنامه ها را غیر عملیاتی می کند/ برگزاری همایش هفته کتاب با اما و اگر

با تمام این برنامه ها و مصوبات خوبی که به اجرا در می آید هنوز کمبود بودجه و حتی تحقق بودجه های قانونی از طریق شهرداری ها با سختی هایی روبرو است که اجرای بسیاری از برنامه ها را با مشکل مواجه کرده است و بسیاری از پیشنهادات برای گسترش فرهنگ مطالعه را غیر عملیاتی می کند.

اوج این مشکلات را می توان در صحبت های سرپرست اداره کتابخانه های عمومی ابرکوه در آخرین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی ابرکوه جستجو کرد که اجرای برنامه های هفته کتاب را منوط به پرداخت بدهی های شهرداری ابرکوه ذکر کرد و این در حالی است که ادارات و ارگان های مختلف دیگر، در روزها و هفته هایی که به نام آنها نامگذاری شده، تمام تلاش خود را به کار می گیرند زیرا فلسفه این نامگذاری ها آشنایی بیشتر مردم با فعالیت های آنها در این ایام است و مدیران نیز از این فرصت ها بیشترین بهره را می برند.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی ابرکوه در چهارمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی ابرکوه و بخش بهمن و کمیته سند نهضت مطالعه مفید این شهرستان اظهار داشت: برای اجرایی شدن سند نهضت مطالعه مفید باید از تمامی ظرفیت های شهرستان بهره برد تا بتوان مطالعه مفید را نهادینه کرد.

اماکن عمومی و مذهبی برای مطالعه تجهیز شوند

اسماعیل برزگرزاده با تاکید بر اینکه هیچ چیز جای کتاب را نخواهد گرفت، افزود: باید احساس نیاز به مطالعه کتاب را در مردم به وجود بیاوریم.

وی افزود: اولین اقدامی که برای افزایش آگاهی بخشی نیاز است، احساس نیاز است و باید به مردم این بینش را داد که با مطالعه کتاب می توان در عرصه زندگی مادی و معنوی موفق تر عمل کرد و ایجاد احساس نیاز به مطالعه با تبلیغات مناسب امکان پذیر است.

برزگرزاده با اشاره به اینکه بسیاری از اماکن می توانند رونق بخش مطالعه باشند، گفت: باید نسبت به تجهیز مساجد، امامزادگان و اماکن عمومی به کتاب های مورد نیاز مردم با همکاری دستگاه های فرهنگی شهرستان همت گماشته شود.

این مسئول گفت: زیارت بدون آگاهی معنا ندارد و مطالعه در اماکن مذهبی افزایش بینش زائران را به دنبال دارد و از مساجد، تکایا و امامزادگان باید به عنوان یک پتانسیل فرهنگی برای آگاهی بخشی به مردم نهایت بهره برداری را به عمل آورد.

برزگرزاده همچنین بازدید افراد جامعه به مناسبت های مختلف از کتابخانه های عمومی را در ایجاد انگیزه به مطالعه و کتابخوانی موثر دانست.

وی با اشاره به این که یکی از دلایل روی آوردن به مطالعه کتاب، کسب آگاهی است و در دورانی که به سر می بریم ابزارهای اطلاع رسانی بسیاری در کنار کتاب در اختیار مردم است، گفت: با تمام این امکانات و با توجه به محاسن کتاب هیچ چیز جایگاه مطالعه کتاب را پر نمی کند و باید با مقایسه ابزار اطلاع رسانی مطالعه کتاب را ترویج کرد.

تمامی مصوبات اجرایی شده است

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ابرکوه نیز در گزارشی از روند پیگیری مصوبات جلسه قبل اظهار داشت: تمامی مصوبات جلسه قبل اجرایی شده است که نشانگر تلاش اداره کتابخانه ها و اعضای کمیته نهضت مطالعه است.

قاسم برزگر با اشاره به اینکه طرح های 28 گانه سند مطالعه مفید برای اعضا ارسال شده است، از اعضا خواست که راهکارهای خود برای اجرای موثرتر این طرح ها را ارائه دهند تا مصوب و اجرایی شود.

کتابخانه کوثر منتقل می شود

وی در خصوص دستور کار دیگر جلسه در مورد جابجایی کتابخانه کوثر در شهرک صفائیه اظهار داشت: متأسفانه با وجود تلاش همکاران، این کتابخانه با استقبال خوبی روبرو نشده که دلیل عمده آن فضای نامناسب و مشکلات گرمایشی و سرمایشی است.

برزگر افزود: همچنین ارتفاع بلند کتابخانه و مشترک بودن فضای آن با پایگاه و هیئت عزاداری از دیگر مشکلات این کتابخانه است که تمامی این موارد در جلسات قبل نیز بیان شده و با توجه به این مشکلات مقرر شد که این کتابخانه به محلی جدید منتقل شود و در این خصوص نیز چند مکان برای انتقال و استفاده مناسب از این امکانات مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده تکیه گلکاران محلی مناسب ارزیابی شده و مورد استقبال هیئت امناء این تکیه نیز قرار گرفت و منتظر تصمیم گیری در این جلسه هستیم، گفت: در محوطه این تکیه سالن و فضای مناسبی با زیر بنای 360 متر مربع در نظر گرفته شده و این فضا برای کتابخانه بسیار مناسب است و مشکلات مطرح شده در مورد محل فعلی کتابخانه کوثر را نیز ندارد.

برگزاری همایش هفته کتاب تنها با کمک شهرداری ابرکوه میسر است!

برزگر همچنین با اشاره به در پیش بودن هفته کتاب و کتابخوانی در هفته آخر آبان ماه به ارائه برنامه های این هفته پرداخت.

وی افزود: هر ساله در این هفته به نوعی از فعالیت های کتابخانه های عمومی، پرسنل و اعضای کتابخانه ها تقدیر می شود.

برزگر گفت: امیدواریم بتوان با مساعدت مالی شهرداری ابرکوه در پرداخت حق السهم بدهکار به کتابخانه های عمومی، همایشی در این زمینه برگزار و برنامه های متنوعی به اجرا درآید.

وی افزود: در این همایش برنامه های فرهنگی کتابخانه ها معرفی و از فرهیختگان و کسانی که در عرصه کتاب و کتابخوانی و فرهنگ تلاش می کنند تقدیر می شود که از جمله این افراد می توان به کتابخوان برتر، کتابدار برتر، خبرنگار برتر، دستگاه همکار فرهنگی و ... در حوزه کتاب اشاره کرد.

وی همچنین خواستار همکاری ادارات فرهنگی شهرستان در اجرایی شدن برنامه های فرهنگی کتابخانه های عمومی در این هفته شد.

از ظرفیت اماکن متبرکه برای گسترش کتابخوانی استفاده شود

یکی از اعضای انجمن کتابخانه ها نیز با اشاره به بند 14 طرح های 28 گانه سند نهضت مطالعه مفید اظهار داشت: استفاده از ظرفیت امامزاده ها در توسعه فرهنگی کتاب و کتابخوانی بسیار موثر است.

امان الله اژدر پور با اشاره به تجربه شخصی خود در اهدای کتاب به امامزاده روستای اسفند آباد که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است، خواستار توجه بیشتر دستگاه های فرهنگی به این اماکن متبرکه شد.

وی بیان داشت: در امر کتابخوانی از ظرفیت امامزاده ها بیشتر از مساجد می توان بهره برد و در همین راستا از اداره اوقاف شهرستان نیز درخواست کتاب برای "امامزاده دختر موسی بن جعفر اسفند" آباد شده است .

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ابرکوه نیز به برگزاری نمایشگاه کتاب در کنار نماز جمعه، ایجاد ایستگاه مطالعه در این مکان و امانت کتاب به نمازگزاران و همچنین استفاده از مساجد و تکایا برای مطالعه، به عنوان برخی از پیشنهادات برای اجرایی شدن این سند اشاره کرد.

ابرکوه فاقد کتابفروشی است/ کتابخانه سیار ایجاد شود

دیگرعضو انجمن کتابخانه ها نیز اظهار داشت: باید امر مطالعه و عادت به کتابخوانی در ابتدا توسط مسئولان شهرستان و اعضای این انجمن محقق شود و حتی می توان به صورت نمادین دقایقی از وقت جلسه انجمن کتابخانه ها را به مطالعه اختصاص داد.

محمد علی فاتحی با اشاره به این که متأسفانه ابرکوه فاقد کتاب فروشی است افزود: حمایت از نمایشگاه دائمی کتاب در ابرکوه باید توسط مراکز فرهنگی، شورای شهر و دیگر مسئولان ذیربط جدی گرفته شود.

رابط کانون فرهنگی هنری مساجد شهرستان نیز بر ضرورت ایجاد ایستگاه مطالعه در میادین اصلی شهر تأکید کرد

احمد اکرمی افزود: باید اقدامات لازم برای اختصاص مینی بوس و تجهیز آن به عنوان کتابخانه های سیار در روستاهای دور افتاده مد نظر قرار گیرد.

نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه نیز معرفی کتاب در ادارات مختلف شهرستان به صورت هفتگی و متناسب با حوزه کاری آنها را یکی از راهکارهای افزایش سطح مطالعه ذکر کرد.

یکی دیگر از اعضای انجمن کتابخانه ها نیز با اشاره به مشکلات امور فرهنگی در شهرستان، حمایت بیشتر مسئولان از این امر خطیر را خواستار شد.

علی اکبر عظیمی که مسئول کانون فرهنگی مسجد امام حسین(ع) است، گفت: حمایت بیشتر از کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان خواسته به حقی است که متأسفانه از سوی مسئولان استانی مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

کتاب های ارزشی پر مخاطب در دسترس علاقه مندان قرار گیرد

یک فعال فرهنگی شهرستان در این خصوص اظهار داشت: به نظر می رسد یکی از عواملی که باعث مراجعه کمتر مردم به کتابخانه ها می شود، موجود نبودن برخی از کتاب های مورد نیاز در این اماکن است.

رحیم میرعظیم با نام بردن از چند کتاب ارزشی که مدت ها از چاپ آنها می گذرد و در کتابخانه های شهرستان موجود نیست، افزود: در دسترس قرار دادن کتابهایی که مقام معظم رهبری مطالعه یا پیشنهاد می کنند و در زمره آنها می توان به کتاب های حوزه دفاع مقدس اشاره کرد باید مورد توجه قرار گیرد زیرا اکثر این کتاب ها با استقبال بسیاری روبرو شده اند.