به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه؛ عصردیروز با حضور "محمد کاظمی نسب" فرماندار ابرکوه،"علی اکبر اسحاقی" معاون سیاسی فرماندار ،"مرتضی علیدوست "مدرس روابط عمومی و کلیه مدیران و کارشناسان روابط عمومی ادارات ابرکوه ، همایش روابط عمومی های ادارات در سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل شد .

فرماندار ابرکوه ضمن گرامداشت هفته جهانی ارتباطات و تسلیت سالروز شهادت امام شیعیان ، به اهمیت روابط عمومی اشاره کرد و گفت : روابط عمومی منعکس کننده اخبار سازمان به ارباب رجوع است اما وقتی از درون یک سازمان دولتی نگاه می کنیم متوجه تفاوت‌های آن با بنگاههای بخش خصوصی می شویم.

محمد کاظمی نسب افزود : سازمان های دولتی عموما مبتنی بر یک نظام اداری سخت و غیر قابل انعطاف هستند.درون این سازمان به مردم خدمات عمومی ارائه می شود. ارباب رجوع عموم مردم هستند و تفاوت بین کسی که به یک شرکت خصوصی مراجعه می کند و کسی که به یک شرکت عمومی و دولتی مراجعه می کند بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد : در یک شرکت خصوصی اگر به فردخدمات خوب ارائه ندهند به شرکت دیگر می رود ، اما در بخش دولتی و عمومی معمولا فقط یک مرکز در یک مکان مشخص تعریف شده و فرد باید در همان محل خدمات را دریافت کند. این سازمان عمومی یا دولتی مبنای آن قواعد بروکراتیک غیر قابل انعطاف است اما در همچین فضایی ما باید خدمات عمومی را به مردم ارائه کنیم.

کاظمی نسب به تفاوت نحوه اطلاع رسانی در سازمان عمومی و خصوصی اشاره و گفت : ما در سازمان دولتی بر خلاف سازمان خصوصی دنبال افزایش مشتری نیستیم . رویکرد روابط عمومی و بخش دولتی و خصوصی متفاوت است. در بخش دولتی وقتی می خواهیم اخبار درون سازمانی را منعکس کنیم با اهداف و اغراض خاص خودمان که عمدتا اطلاع رسانی و یک تکلیف است اقدام می کنیم . روابط عمومی در نقاط مختلف ادارات به ویژه در رده های عملیاتی که نقطه اتصال مردم با سازمان های دولتی است ،  باید ایفای نقش کند .

فرماندار در ادامه احترام و شان ارباب رجوع را بسیار مهم دانست و اضافه کرد :  مردم قبل از حضور در اداره دولتی باید پاسخ سوالات خود را بدانند و حتی بدانند کارشان چند دقیقه طول می کشد که در غیر اینصورت ، کوتاهی از رئیس اداره بوده است. 

وی افزود : مردم ارباب رجوع و کارمندان دولت، مستخدمین مردم هستند و از بالاترین رده گرفته تا پایین ترین باید به مردم خدمت کنند و به خواسته و نظر او احترام گذاشته و شأن ارباب رجوع هم در بالاترین شکل ممکن انجام شود.

کاظمی نسب اهمیت میز خدمت ارباب رجوع را بیان کرد و اظهار داشت :  سرگردان شدن ارباب رجوع در اداره به مفهوم این است که فرآیند ارائه خدمات آن اداره مشکل دارد. در میز خدمت تکلیف ارباب رجوع باید مشخص شود که کارش در کدام اتاق و به چه مدت طول  می کشد .

محمد کاظمی نسب روابط عمومی را محوری ترین عنصر و پست سازمانی در اداره دانست و تصریح کرد : همه ادارت پست روابط عمومی دارند اما بعضا ترکیبی است. هدف ما از این گردهمایی این است که شما روابط عمومی ها این جایگاه را با حساسیت ها و اهمیت هایی که است بشناسید و از رئیس ادارات مطالبه کنید .

وی به وظیفه روابط عمومی اشاره کرد و افزود : اخبار و رویدادهای سازمان دولتی باید منعکس شود چون مردم حق دارند که بدانند رئیس اداره که از بودجه عمومی و مالیات مردم استفاده  می کند چه کاری انجام می دهد که این مهمترین و اولین وظیفه روابط عمومی است. رئیس اداره اگر بیرون از اداره برای انجام کاری می رود باید مستند سازی شود و تبدیل به خبر شود و اگر چنین نیست قطعا بیرون رفتن از اداره مفهومی ندارد.

فرماندار ادامه داد : تکریم ارباب رجوع یکی از وظایف مهم هر اداره و سازمان است و بخش عمده آن بر دوش روابط عمومی است که باید این حوزه را تقویت کرد. لازم است که مجموعه حاکمیت اقداماتی که انجام می دهند به استحضار مردم رسانده شود و چون متقابلا  و از تبلیغات سو رسانه های معاند جلوگیری کرد .

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری هم به نقش موثر روابط عمومی ها در پارامترهای مختلف اشاره کرد و گفت : نقش مثبت روابط عمومی ها در تکریم ارباب رجوع و اطلاع رسانی نه تنها از نارضایتی کم میکند، بلکه علاوه بر ایجاد رضایت عمومی درجامعه عملکرد مثبت را بیشتر نمایان می کند که همه مسئولین باید داشته باشند.

علی اکبر اسحاقی افزود :روابط عمومی ها نقش موثر در انتقال نقدها و پیشنهادات به مسئوولین دارند که اگر چنین باشند به عنوان بازوی توانمند می تواند آنسیستم را به اهداف خود برساند و علاوه بر رضایت خلق خدا، رضایت خدا را هم در پی دارد.

گفتنی است در این همایش کارگاه آموزشی روابط عمومی ها با حضور مدرس مرتضی علیدوست برگزار شد و در پایان با اهدا لوح تقدیر از  زحمات روابط عمومی های ادارات شهرستان تجلیل شد .