به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه ، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به همراه معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور ، مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد، فرماندار و جمعی از مسئولان از آثار تاریخی و گردشگری ابرکوه از جمله خانه آقازاده ، پروژه مرمت خانه بیرون و خلوت آقازاده و قلعه تیجرد بازدید نمود .

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در حاشیه این بازدید گفت : ابرکوه یکی از شهرهای تاریخی کشور است که جاذبه های متعددی در آن وجود دارد و باید با عزم مردم در فضاهای تاریخی کسب درآمد و ایجاد اشتغال نمود .

علی‌اصغر مونسان افزود : خوشبختانه ابرکوه هم با آثاری همچون خانه آقازاده و آثار متعدد دیگر در حال رشد گردشگری می باشد و امیدواریم سریع تبدیل به جاذبه گردشگری شود .

وی اظهار داشت : گردشگری روستایی هم جدیداً مشتاقان زیادی پیدا کرده است که موجب جذب بیشتر گردشگر خواهد شد .

مونسان با بیان حمایت از سرمایه گذاران گردشگری افزود : با پرداخت تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی و اشتغال روستایی ، تاکنون 6000 پروژه به بانکها معرفی شده که 20000 میلیارد ریال نیز پرداخت شده است و با شتابی که در پرداخت این تسهیلات می شود نوید توسعه گردشگری را پیش بینی می کنیم .

رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری کشور تفکر سرمایه گذار را در ایجاد جاذبه گردشگری مهم دانست و خاطرنشان کرد : پروژه های جاذب گردشگری تمام زندگی روستائیان را در نظر می گیرد و پروژه خوبی به حساب می آید ضمن اینکه از طرف سازمان میراث فرهنگی کشور نیز مساعدت لازم به این پروژه ها خواهد شد .

علی اصغر مونسان از قابلیت ثبت جهانی‌شدن درخت سرو ۴۵۰۰ساله ابرکوه خبرداد و گفت : برای ثبت جهانی، سالی یک سهمیه داریم که سازمان یونسکو آن را تعیین کرده و با توجه به اینکه راه‌آهن شمال به جنوب را درسال آینده برای ثبت جهانی در برنامه داریم ، اولویت بعدی نیز ثبت جهانی سرو ۴۵۰۰ساله ابرکوه است .

ابرکوه یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور ، دارای  ۴۰۰ اثر تاریخی و طبیعی است که ۱۳۶ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

سه اثر طبیعی، منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده ، خانه‌های قدیمی ، قلعه‌های تاریخی، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و سرو ۴۵۰۰ ساله از آثار تاریخی شاخص منطقه است.