به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه به نقل از خبرگزاری فارس از ابرکوه؛ به مناسبت گرامیداشت روز ایمنی و آتش‌نشانی، محمد کاظمی نسب فرماندار، حجت الاسلام حسینی امام‌جمعه، سید علیرضا رسولی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر ابرکوه با حضور در ایستگاه آتش‌نشانی شماره یک شهر ابرکوه، از خدمات آتش‌نشانان تقدیر کردند.

فرماندار ابرکوه ضمن تبریک روز آتش‌نشان، گفت: آتش‌نشانان افراد خدومی هستند که در هنگام حادثه تمام نگاه‌ها به دستان پرتوان آنان بوده که در دقایق اولیه بروز حادثه تعیین‌کننده حیات و ممات افراد حادثه‌دیده هستند.

کاظمی نسب اظهار داشت: سختی فعالیت آتش نشانان و ایثار آنان در خدمت رسانی به مردم و آسیب دیدگان، جایگاه این افراد را در جامعه ارتقاء بخشیده و این افراد جزءگروه های اثر گذار محسوب میشوند.

وی با اشاره به اینکه مردم همواره قدردان تلاش، زحمات و از جان گذشتگی آتش‌نشانان می‌باشند، گفت: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با بهره‌مندی از نیروهای با تجربه و حضور به‌موقع در صحنه حوادث به نجات جان شهروندان در شرایط سخت می‌پردازد و این جای تقدیر و تشکر دارد.

سید علیرضا رسولی اقدامات آتش‌نشانان را ایثارگرانه خواند و اظهار کرد: با توجه به اینکه نوع کار آتش‌نشانان پر استرس و تنش‌زا بوده و گاهی به علت اینکه مخاطبان آنان انسان‌های حادثه‌دیده هستند، تنش‌های شغلی برایشان ایجاد می‌شود، شهرداری تلاش کرده است با برنامه‌های متعدد بخشی از این فشارها را کاهش دهد.

رسولی از مجهزتر شدن ایستگاه نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و تصریح کرد: این ایستگاه از جمله ایستگاه‌های سرآمد استان یزد بوده و علی‌رغم آموزش‌های شهرستانی در سطوح مختلف از کارخانه‌ها گرفته تا ادارات، مهد کودک‌ها و مدارس، حتی در سطح استان نیز از آتش‌نشانان ما برای آموزش دادن دعوت شده است.

 وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده مسؤولین ساختمان ایستگاه شماره 2 آتش‌نشانی شهرداری ابرکوه جز پروژه‌های ملی تأمین اعتبار قرار گرفته و امید است با محقق شدن اعتبار 450 میلیون تومانی که قول داده شده است، بتوانیم فرآیند خدمات‌رسانی به مردم شهرستان را تکمیل کنیم.

شهردار ابرکوه یکی از معضلات حوزه آتش‌نشانی را ارائه خدمات به 300 هکتار بافت تاریخی دانست و افزود: در این بافت به علت کم بودن عرض گذرها ماشین‌آلات خدمت رسان توان تردد نداشته و خدمت‌رسانی با وجود تراکم جمعیت در این با مشکل مواجه است که نیاز است در این حوزه نیز منابع مالی مورد نیاز جهت خریداری ماشین‌آلات مخصوص تأمین شود.

رسولی همچنین به پوشش خدماتی خارج از محدوده شهر توسط تنها ایستگاه آتش‌نشانی ابرکوه اشاره کرد و ادامه داد: هرچند از نظر قانونی پوشش خارج از شهر بر عهده آتش‌نشانی نیست؛ اما اخلاق و انسانیت حکم می‌کند در حد توان خدمات‌رسانی گسترده داشته باشیم.

وی اولویت آتش‌نشانی را حضور در مناطق مسکونی دانست و اضافه کرد: حضور در خارج از محدوده گاهاً موجب تداخل عملکرد آتش‌نشانی شده و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت؛ چراکه زمان طلایی برای اطفاء حریق 3 دقیقه بوده و حضور آتش‌نشانان در خارج از محدوده، ممکن است عواقبی داشته باشد.

شهردار ابرکوه با تأکید بر اینکه آتش از جمله عوامل بحرانی است که ثانیه‌ها در آن اهمیت دارد، تصریح کرد: تجهیز ایستگاه آتش‌نشانی به لوازم استاندارد و به روز، یکی از ضروریات است که از مسؤولین درخواست می‌شود آن را در اولویت قرار دهند زیرا با جان و زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد.

در ادامه حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی ابراز کرد: آتش‌نشانی جزء لاینفک بافت مؤلفه‌های شهری بوده و آنچه در این حوزه برای همه ما اهمیت دارد وظیفه‌شناسی به وقت آتش‌نشانان و حضور نجات‌بخش آنان در لحظات حساس است.

حجت‌الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: آتش‌نشانی مبحثی تخصصی است و آتش‌نشانان دارای ویژگی‌های روحی، اخلاقی، عملی، چابکی، توانمندی، مهارت و مسلط بودن بر همه ابعاد و زوایای حادثه، هستند. حضور یافتن در دل حادثه علاوه بر توانمندی و شجاعت، نیازمند تخصص و تعهد نیز هست.

حسینی عنوان کرد: وجود مشکلات در حوزه آتش‌نشانی شهرستان ابرکوه نیازمند پیگیری‌های خاص و ارائه نظریه‌های کارشناسانه و کاربردی است. لذا مدیریت ارشد شهرستان به همراه سایر مسؤولین نیاز است که این مقوله را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و تجهیزاتی را که حق مردم است، مطالبه کنند.

 اعضای شورای اسلامی شهر ابرکوه نیز آتش‌نشانان را افراد از جان ‌گذشته‌ای معرفی کردند که باید در بروز حوادث مسائل ایمنی را کاملاً رعایت کنند تا خود دچار حادثه نشوند و بتوانند بهترین خدمات را به مردم که ولی‌نعمتان این کشور و انقلاب هستند، ارائه کنند.