به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه ، نشست احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با حضور سیدمحمد طباطبایی معاون منابع آب استان ، محمد کاظمی نسب فرماندار ابرکوه ، غیب الهی مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه ، مهندس شرافت مدیر منایع آب شهرستان ، محمدعلی اکرمی بخشدار بهمن و جمعی از کشاورزان شهرستان در محل سالن دانشکده پیراپزشکی ابرکوه برگزار شد .

معاون منابع آب استان هدف اصلی از اجرای همایش را برای اطلاع رسانی عنوان کرد و ضمن اعلام مباحث قابل طرح از قبیل  مدیریت مصرف آب، سازگاری با کم آبی و آب قابل برنامه ریزی ، در خصوص مدیریت مصرف گفت : همه ما می توانیم مدیریت داشته باشیم و علاوه بر اینکه معیشت خود را حفظ کنیم در مصرف آب صرفه جویی کنیم و بدون ضربه زدن به درآمد فقط باید راهکارهای مناسب را انتخاب کنیم.

مهندس طباطبایی با بیان نحوه استفاده بهینه از آب افزود : در کل استان 82 درصد از آب های زیرزمینی در کشاورزی مصرف می شود که این در ابرکوه بیشتر است. 11 درصد مصارف شرب و بهداشت و 7 درصد صنعت است. در ابرکوه صنعت زیاد نیست اما صنعت های بزرگی در چند سال اخیر راه اندازی شده است. آبی که در اختیار صنعت است بخش عمده ای به صورت پساب درمی آید و نیابد حتی قطره ای از آب را هدر دارد و می توانند در سیستم بازچرخانی و استفاده کنیم و تولیدات صنعت هم بالا رود. و در بخش شرب هر کدام می توانیم در خانه های خود یک سفیر باشیم .

وی ادامه داد : بخش عمده صرفه جویی در کشاورزی باید انجام شود. همین بحث خاموشی چاه های کشاورزی یکی از راه های صرفه جویی است. در سال 96 هفتاد میلیون متر مکعب صرفه جویی شده و امسال بیشتر می شود و برای منابع آب زیرزمینی و خود کشاورزان ذخیره می شود.

معاون منابع آب استان صرفه جویی اساسی کشاورزی را به دو روش دانست و گفت : یکی از آن دو راه استفاده از روش های نوین آبیاری از سنتی به نوین است که مصرف آب 50 درصد کاهش می یابد و تولید هم به همین میزان افزایش می یابد واصلاح الگوی کشت هم راه دیگر آن است که می توان با کشت گیاهان کم آبخواه  درآمد بیشتری بدست بیاوریم .

وی در بحث آب قابل برنامه ریزی اظهار داشت : برای اینکه بتوانیم منابع آب زیرزمینی را مدیریت کنیم از سال 85 پروژه تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی در وزارت نیرو تعریف و سپس تبدیل به طرح احیا و تعادل بخشی شد که خود شامل 15 طرح است که به طور همزمان در حال اجرا است. (اطلاع رسانی، نصب کنتورهای هوشمند، اجرای طرح تحویل حجمی آب، مدیریت مشارکتی، خاموشی چاه ها و ...)

مهندس طباطبایی با بیان اینکه بیش از ده سال است که خشکسالی داریم اما منابع آب زیرزمینی را تا حد زیادی توانستیم حفظ کنیم گفت : برداشت آب به اندازه ظرفیت ورودی سفره، آب قابل برنامه ریزی نام دارد. برای اینکه سفره آب زیرزمینی حفظ شود محاسباتی داشتیم که میزان آب زیرزمینی، میزان تغذیه سفره ها، را اندازه گیری کردیم ومیزان حجمی که وارد سفره ها می شود حجم آب تجدید شونده نام دارد. بر اساس شاخص های جهانی برای اینکه سفره بتواند پایدار بماند باید کمتر از 75 درصد این حجم آب تجدید شونده را برداشت کنیم. اما الان در شرایطی هستیم به جای 75 درصد 130 متر مکعب برمی داریم که بیش از ظرفیت ورودی آن است و موجب افت سطح اب زیرزمینی می شود.

طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد : برای اینکه به افت صفر برسیم آب قابل برنامه ریزی در وزارت نیرو تعریف شده و همه چاه ها باید به اندازه ای آب برداشت کنند که دیگر افت نداشته باشیم. مهمترین اقدام برای به صفر رساندن افت آب این است که تحویل حجمی توسط خود کشاورزان انجام شود و ما دیگر بحث خاموشی نداشته باشیم و این کار را از طریق نصب کنتورهای هوشمند انجام دهیم.

اداره منابع آب برای مدت 4 سال در حوزه تحویل حجمی برای کشاورزان برنامه ریزی کرده تا بتوانند خود را به خوبی با شرایط هماهنگ کنند. مزیت این طرح هم این است که باعث می شود سفره ها حفظ و پایدار شود، به راحتی سرمایه ای که ایجاد کرده اید برای نسل بعد باقی می ماند و آب را به اندازه ای که داریم باید مصرف کنیم .

.

فرماندار ابرکوه نیز در ابتدای این نشست گفت : وضعیت آب در ابرکوه شرایط خاصی دارد. ما در چند دهه گذشته میزان برداشت از منابع زیرزمینی آب را چندین برابر کردیم و طبق آمار چاه های کشاورزی ابرکوه نسبت به چند دهه قبل 80 برابر و سطح زیر کشت سه برابر افزایش یافته است. از طرفی میزان بارش در شهرستان و نواحی مرکزی کاهش یافته و خشکسالی را بر منطقه حاکم کرده است.

دکتر کاظمی نسب با بیان اینکه وظیفه ما در این موقعیت چیست و چگونه آسیب ها را به حداقل برسانیم افزود :کشاورزان هر آنچه در توان داشتنند در صحنه عمل نشان دادند در بحث همراهی کردن با خاموشی چاه های کشاورزی خیلی خوب همراهی شده هر چند نگرانی هایی امسال در مورد طول دوران خاموشی داشتیم. در طول 2 سال گذشته در بحث خاموشی برکات خوبی را شاهد بودیم. همین که جلوی افت آب های زیرزمینی به صورت مقطعی گرفته شد به این مفهوم است که کشاورزان این شهرستان و بهره برداران از منابع آب قدر نعمات الهی را خوب می دانند و انشاالله اگر خدا یاری کند باران رحمت خود را نازل کند بر این نواحی خشک، حتما نعمت افزون خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد : در ابرکوه وضعیت دشت پایلوت را داریم که یکی از دشت های پایلوت استان یزد است و به طور خاص با توجه به فروچاله ها و وضعیت منابع آبی و پایین رفتن سطح آب ها و شور شدن آن دیگر شرایط مانند گذشته نیست و همه باید ورود جدی داشته باشند .اگر ما اقدامی نکنیم در آینده بیش از این پشیمان خواهیم شد و نیاز به تک تک حضور همه کشاورزان داریم.