به گزارش روابط عمومی فرمانداری به نقل از ابرنیوز شهروند ابرکوهی که این درخت در خانه پدری او قرار دارد اظهار داشت:در سال ۶۰ این خانه را خریدیم و در باغچه آن که در گودی قرار دارد چند درخت وجود داشت و چند هسته خرما نیز در

کنار آن ها روییده بود که به مرور نهال های خرما به جز یکی از آن ها از بین رفت.

صفاری افزود:در آن زمان من ۲۲ سال داشتم و از آن زمان تنها آبی که مدام درخت را تغذیه می کند فاضلاب شیرآب حیات است که به داخل باغچه سرازیر می شود.

وی ادامه داد:از چهارسال پیش تاکنون شاهد هستیم که این درخت بدون هیچ اقدامی میوه می دهد و این درحالی است که کارشناسان می گویند که برای میوه دادن خرما باید آن را گرده افشانی کرد.

صفاری گفت:در اطراف این درخت هیچ نخلی وجود ندارد و به صورت کلی به گفته کارشناسان، ابرکوه زیستگاه مناسبی برای کشت نخل نیست.

یک کارشناس ارشد باغبانی در گفتگو با خبرنگار ما در این زمینه اظهار داشت:درختان خرما باید برای به بار نشستن گرده افشانی شوند و یا در محیطی قرار بگیرند که گرده از درختان نخل دیگر به آن ها برسد.

سید علیرضا رسولی افزود: باردهی این درخت خرما که میوه ای هسته دار تولید کرده در حالی که هیچ گونه گرده افشانی بر روی آن صورت نگرفته است، موردی است که باید بر روی آن تحقیقات جدیدی صورت بگیرد.

رئیس جهاد کشاورزی ابرکوه نیز در گفتگو با ما اظهار داشت:در ابرکوه درخت خرمایی که بار بدهد وجود ندارد.

محمدعلی حاتمی زاده افزود:تاکنون چنین موردی در ابرکوه مشاهده نشده است.

عکس و گزارش:رحیم میرعظیم

IMG_1442
IMG_1441
IMG_1425
IMG_1415