جاذبه های گردشگری ابرکوه

گنبد عالی


گنبد عالی ابرکوه یکی از برجهای سنگی دوره دیلمیان بوده که بر بالای تپه ای واقع گردیده است . این بنای تمام سنگی با نمای خارج و داخل به صورت هشت ضلعی روی تخت گاهی چهارگوش بنا گردیده است. بالای سر در ورودی بنا کتیبه ای کوفی با خط درشت و برجسته دیده می شود. ارتفاع و بلندی برج 22 متر و ضخامت دیوار گنبد 2 متر می باشد. بنای مذکور آرامگاه امیرعمیدالدین شمس الدوله دیلمی و مادرش بانویی از طایفه هزار اسب بوده که به دستور فرزندش فیروزان به سال 448 ه.ق ساخته شده است. این بنا به شماره 195 به ثبت آثار ملی درآمده است.

جهت مشاهده ي مستند "گنبد عالي" اينجا  كليك كنيد
تهيه كننده و كارگردان: محسن غلامزاده مهرآبادي
سال توليد : 1389

خانه آقازاده


یکی از خانه های قدیمی شهرستان ابرکوه که در بافت قدیم واقع گردیده و از نظر معماری و بکارگیری عناصر معماری سنتی ایران در خور توجه است خانه آقازاده می باشد که با مساحتی بالغ بر 851 متر مربع با طرح حیاط مرکزی است. بنای مذکور با گچبریهای ظریف و زیبا ، مقرنس های گچی و ... تزیین شده است . قسمت شاخص و جالب توجه بنا بادگیر دو طبقه و کلاه فرنگی بوده که در نوع خود بی نظیر است ارتفاع بادگیر 18 متر و مساحت آن 18 متر مربع می باشد. در دهانه بادگیر 19 عدد دریچه تنظیم هوا وجود دارد که با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط دارد. بادگیر و کلاه فرنگی به ترتیب حکم خنک کنندگی و نوررسانی (نورگیر) فضای زیرین و تالارخانه را انجام می دهند. قدمت خانه آقازاده به دوره قاجاریه باز می گردد و در فهرست آثار ملی ایران تحت شماره 1838 به ثبت رسیده است.
 
جهت مشاهده ي مستند "ابركوه" اينجا كليك كنيد
تهيه كننده و كارگردان: محسن غلامزاده مهرآبادي
سال توليد : 1389

سرو کهن


از دیدنی های کم نظیر دنیا سرو کهن ابرکوه است که در قسمت جنوبی شهر قرار گرفته و عمر آن به بیش از 4000 سال می رسد ولی بنا به گفته دانشمندانی از ژاپن و روسیه که از این درخت دیدن نموده اند عمرش را تا هشت هزار سال می توان تخمین زد. ارتفاع این سرو شگفت انگیز 25 متر و دور تنه آن 5/11 متر است. درخت سرو ابرکوه یکی از عجایب خلقت و شکوه و آزادگی این سرو واقعا دیدنی است . سرو ابرکوه سومین اثر طبیعی است که در کشور به شماره 3 به ثبت رسیده است.
 
جهت مشاهده ي مستند "همسفران تاريخ" اينجا كليك كنيد
تهيه كننده و كارگردان: محسن غلامزاده مهرآبادي
سال توليد : 1389