به گزارش روابط عمومي فرمانداري به نقل از خبرنگار مهر، با حضور مسئولان محیط زیست و جهاد کشاورزی، طرح مبارزه بیولوژیک با آفت سرو 4500 ساله ابرکوه به مرحله اجرا درآمده و مسئولان محیط زیست اعلام کرده اند که وضعیت سرو تحت کنترل است.

با رها سازی گونه ای خاص از کفشدوزک با نام علمی CRYPTOLEAMUS مبارزه بیولوژیک با آفات سرو کهن سال ایران که دیرزیست ترین موجود دنیا نیز نام گرفته، آغاز شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ابرکوه در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد علت به کار بردن این نوع مبارزه اظهار داشت: به دلیل حساسیت های موجود در مورد این درخت، در مبارزه با آفات سرو ابرکوه از سموم شیمیایی استفاده نمی شود.

دامون قاسمی افزود: سازمان محیط زیست با همکاری جهاد کشاورزی مبازه با آفات این درخت را به طریقه بیولوژیک و با رها سازی هزار عدد کفشدوزک که توسط مرکز اصلاح نباتات جهاد کشاورزی تهیه شده، به اجرا در آورده است.

محیط زیست وضعیت سرو را به دقت رصد می کند

وی در پاسخ به این سئوال که سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه متولی چه اقداماتی برای محفوظ داشتن درخت از خطرات احتمالی انجام می دهد، اظهار داشت: مبارزه با آفات، پایش هر روزه سرو ابرکوه و اعلام هرگونه تغییر به اداره کل و کمیته ساماندهی از جمله اقداماتی است که در این حیطه انجام می شود

قاسمی با اشاره به کامل شدن دیوار ضلع غربی درخت افزود: این دیوار باعث کنترل بادهای منطقه و ایجاد بادشکن در اطراف درخت می شود و البته در طرح جامع،کاشت گونه هایی از درختان با عنوان بادشکن پیش بینی شده است که سرو ابرکوه از آسیب بادهای منطقه محفوظ می ماند.

دیوار اطراف سرو با کارشناسی در حال اجراست

وی در مورد دیواری که در اطراف سرو در حال احداث است، اظهار داشت: فاصله دیوار از سرو از 35 تا 200 متر متغییر است و در ساخت آن از سبک ترین و بی ضررترین مصالح استفاده می شود و در حریم درخت و در قسمت هایی از محوطه نیز از آهک استفاده نشده است.

قاسمی افزود: دیوار اطراف سرو، طبق "طرح مطالعات تفضیلی اجرایی نحوه نگهداری از اثر طبیعی ملی سرو ابرکوه" در حال احداث است و در اجرای این طرح 500 متر دیوار کشی در اطراف سرو به ارتفاع دو متر صورت می گیرد و 2.5 هکتار از اراضی اطراف سرو مطابق طرح مطالعاتی حصارکشی می شود.

نیازهایی که باید در اولویت قرار بگیرد

سرو ابرکوه که امروز بیش از هر زمان دیگری مورد توجه جهانیان است، روزهای نسبتأ خوبی را می گذراند و بیشترین مزیت این چند ساله برای سرو کهن ابرکوه داشتن متولی خاص، دستورات کشوری برای حفاظت از آن و بودجه ای است که علیرغم این که مبلغ کمی از آن تخصیص یافته است، ولی جای امیدواری است


با این وجود به نظر بعضی کارشناسان برخی از نیازهای سرو ابرکوه که در طرح مطالعات تفضیلی نیز جای دارد، نیاز به اجرایی شدن سریع دارد که از جمله این نیازها می توان به جذب نیروی حفاظتی شبانه روزی و گذاشتن سیم ارت برای جلوگیری از صدمه زدن صاعقه به درخت و ... اشاره کرد.

ایجاد واحد محیط بانی در اطراف این درخت برای محافظت به روزتر نیز، از جمله نیازهایی است که باید در نظر گرفته شود.