به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه ، با حضور محمدرضا صباغیان نماینده مردم ابرکوه،بافق،بهاباد،خاتم و مهریز در مجلس ،  سیدجمال سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی ، سیدمحمد طباطبایی معاونت حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان ، مرتضی فتاحی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ،محمد کاظمی نسب فرماندار ابرکوه و دیگر ادارات شهرستان ، جلسه کارگروه توسعه شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل شد .

فرماندار ابرکوه گفت: 15 هزار هکتار اراضی این شهرستان به کاشت محصول باغی و زراعی اختصاص دارد که چهار هزار هکتار آن به روش آبیاری نوین کشت می شود.

محمد کاظمی نسب بابیان اینکه کشاورزان به دنبال کاشت محصول کم آبخواه و با ارزش افزوده بالا باشند ، افزود: رویکرد جهاد کشاورزی این است که با همکاری بهره برداران آبیاری سنتی به آبیاری نوین تغییر کند .

وی اظهار داشت : کشاورزان تلاش بیشتر داشته باشند و با تغییر الگوی کشت ، تجهیز چاه ها به کنتور هوشمند و اجرای آبیاری نوین برداشت آب را مدیریت کنند.

رئیس کارگروه اشتغال ابرکوه در ادامه تصریح کرد: با ایجاد و افزایش صنایع تبدیلی و تکمیلی و افزایش دام با نژاد پر محصول، مدیریت جهاد کشاورزی تلاش دارد که تولید 50 شیر روزانه را به 2 برابر در سال جاری افزایش دهد.

کاظمی نسب بابیان اینکه یکی از سرمایه گذاران برای دریافت 60 میلیارد ریال وام 9 ماه بلاتکلیف است، تصریح کرد: مسئولان موظف به رسیدگی به درخواست های این سرمایه گذار و تولید کننده فرآوردهای لبنی هستند.

وی یادآور شد: با پرداخت تسهیلات مورد نیاز به این فعال اقتصادی و با راه اندازی یک واحد تولید فرآوری لبنی زمینه جذب 200 تن شیر در روز فراهم و علاوه بر تولید ، زمینه اشتغال 200 نفر فراهم خواهد شد.

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد: با توجه به شرایط و محدودیت منابع آبی استان از سرمایه گذاران در بخش ساخت مجتمع های گلخانه ای حمایت و همراهی می شود.

سید جمال سجادی پور افزود: برای تامین آب، پرداخت تسهیلات و دیگر موارد مورد نیاز برای تولید محصول گلخانه ای ، سرمایه گذاران نیاز به حمایت دارند در صورت غفلت ، آنها برای فعالیت و کسب و کار به استان های دیگر مهاچرت می کنند.

وی با اشاره به اینکه نگاه همه مسئولان استان یزد به سمت آب متمرکز شده است تصریح کرد: باید از منابع آبی با روش های نوین در بخش کشاورزی استفاده شود و در این راستا بیشتر از سرمایه گذاران بخش گلخانه ای حمایت کنیم.

این مسئول ارشد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: وقتی مردم از محل منابع شخصی در صدد ایجاد رونق کشت گلخانه ای هستند و با این کار زمینه اشتغال مستقیم 500 نفر را فراهم می کنند ، مسئولان شرکت آب منطقه ای هم باید آب مورد نیازاین سرمایه گذار محترم را تخصیص دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در استان هیچ‌گونه اعتباری در زمینه حوادث غیرمترقبه بخش کشاورزی اختصاص داده نشده، گفت: در رابطه با موضوع آفت مگس مدیترانه‌ای که 5 شهرستان با آن درگیر بود، علی‌رغم قول و وعده‌های داده شده و مصوبه هیئت دولت مبنی بر پرداخت یک میلیارد تومان، تاکنون یک ریال هم پرداخت‌نشده است.

مرتضی فتاحی افزود : مسئولان شهرستان های ابرکوه و خاتم که احتمال ریزش ملخ ها در این مناطق بیشتر از سایر نقاط استان است باید تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

به گفته وی در حال حاضر هشت استان با حمله ملخ ها درگیر هستند و هم‌اکنون به نزدیکی استان یزد رسیدند.