گزارش تصویری - تشریحی
 
به گزارش روابط عمومي فرمانداري به نقل از خبرنگار مهر، خلق اثر هنری در جایی که صحبت از معلولیت ذهنی کمی دور از ذهن به نظر می رسد اما این واقعیت دارد که گاهی هنر و ذوق هنری هم می تواند معلولیت را دور بزند، او را جا بگذارد و خود پیشتازی کند.

مرکز نگهداری از معلولان ذهنی ابرکوه نیز هنرمندانی دارد که دستانی معجزه گر دارند، این دستان معجزه عشق می کنند و زندگی را به جریان می اندازند و در انتظار دستی از حمایت بر سر خود هستند.

آثار هنری که گاهی آنقدر در گوشه ای می مانند و خاک می خورند که دیگر از رده خارج شده و غیر قابل استفاده می شوند در حالی که عرضه و فروش تولیدات معلولان ذهنی که با هنرمندی تمام ساخته شده است می تواند به میزان زیادی استقلال مالی را برای آنها به ارمغان آورد اما اغلب این آثار هنری به واسطه مشکلات به صورت مناسب عرضه نمی شود.

آثار مراکز معلولین ذهنی به قدری برای مردم تعجب برانگیز است که وقتی این آثار در قالب تنها دو میز در حاشیه همایش ویژه معلولان در مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه در معرض دید قرار گرفت، کسی باور نمی کرد این آثار متعلق به معلولان ذهنی باشد.

اما واقعیت این است که توانمندی های این افراد نادیده گرفته شده و مورد بی توجهی قرار گرفته اند از این رو به جمع هنرمندان مظلوم شهر رفتیم تا گوشه از هنر آنها را به نمایش بگذاریم.

وارد مرکز جامع آموزشی توانبخشی شکوفه های امید ویژه معلولین ذهنی ابرکوه که می شوید اولین چیزی که جلب نظر می کند، انبوه آثار هنری ساخته شده با تنوع بالا اعم از کار چوب، شیشه، سرامیک و ... است.

این که چرا با وجود این تولیدات ارزشمند برای تهیه یک کادو راهی مغازه هایی می شویم که انبوه کالاهای چینی را در داخل قفسه های خود ردیف کرده اند و علاوه بر فروش محصولات، فرهنگ مردم کشور دیگری را هم سوغات آورده اند، جای تعجب بسیار دارد و باید چرایی این مسئله توسط کارشناسان مورد واکاوی قرار گیرد.

مسئول فنی این مرکز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: 26 توانخواه داریم که 20 نفر از آنها را افراد بالای 14 سال و شش نفر را زیر این سن تشکیل می دهند.

مرضیه زارع زاده افزود: قبلأ کارهایی مانند گلیم و کار بر روی موکت را انجام داده ایم و در حال حاضر در دو رشته نقاشی روی چوب و شیشه (پتینه کاری و ویترای) که جدیدترین رشته هایی است که در استان یزد به کارها اضافه شده است، فعالیت می کنیم.

وی عنوان کرد: کار سرامیک نیز که "رنگ روی سرامیک" نام دارد به تازگی شروع شده که با استقبال توانخواهان و خانواده ها روبرو شده و طرح های روی سرامیک ها نیز ابتکاری و حاصل نو آوری های بچه ها است.

زارع زاده ادامه داد: کارهای انجام شده توسط توانخواهان این مرکز که اولین مرکز ویژه معلولان ذهنی در ابرکوه است و به پسران خدمات ارائه می کند، مورد توجه مسئولان استان قرار گرفته و نمونه هایی از آنها به تهران ارسال شده است.

وی افزود: آثار این مرکز توانبخشی در نمایشگاه های استان یزد نیز مورد استقبال واقع شده است و سال پیش در موزه قصر آیینه بزرگترین غرفه نمایشگاه صنایع دستی متعلق به این مرکز بود و حتی یکی از آثار نیز به ابرکوه عودت داده نشد و همگی به فروش رفت.

زارع زاده اضافه کرد: البته برای حضور در این نمایشگاه علاوه بر کرایه غرفه، هزینه 15 روز اقامت دو نفر از مسئولان غرفه را نیز پرداخت کردیم که هزینه های سنگینی بر ما تحمیل شد.

وی افزود: در شهرستان ابرکوه به جز یک سال که در ایام نوروز محلی در خانه آقازاده در اختیار ما قرار گرفت و تمامی آثار عرضه شده به فروش رسید، هیچ مکانی در این زمان مناسب در اختیار ما قرار نگرفته است.

مدیر فنی این مرکز ادامه داد: عواید حاصل از حضور در نمایشگاه ها و فروش آثار نیز بعد از کسر هزینه های مواد اولیه و جانبی به حساب هایی که برای تک تک افراد باز شده است و بنا به تعداد آثاری که از هرکدام از آنها به فروش رفته است واریز می شود و این مسئله با توجه به اینکه بچه ها به شدت خواهان استقلال از خانواده و به خصوص استقلال مالی هستند بر روحیه آنها تأثیر می گذارد.

وی تاکید کرد: محدودیتی از لحاظ تولید نداریم و اگر محلی برای عرضه داشته باشیم توانخواهان آماده تولید هستند.

وظیفه دولت توجه به تک تک افراد یک جامعه است و معلولان نیز از این امر مستثنی نیستند.

اگر نمی توانیم شرایط اجرای درست قانون جامع معلولان را فراهم کنیم باید زمینه استفاده صحیح از قابلیت های آنان را که در بسیاری از افراد در قالب فعالیت های اجتماعی شکل می گیرد فراهم کنیم.

فراهم آوردن زمینه های عرصه محصولات فرهنگی و هنری آنان یکی از کمک هایی است که می تواند در این زمینه انجام شود.

استفاده از محصولات تولیدی آنان برای تهیه هدیه در سیستم های اداری نیز یکی از راهکارهای بهادادن به آنان است.

تسهیل در ایجاد غرفه های فروش محصولات در نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا نیز یکی از راهکارهای نتیجه بخش کردن زحمات آنان و همچنین مربیان و خانواده هایی است که چشم انتظار موفقیت این قشر هستند.

-----------------
عکس و گزارش: رحیم میرعظیم