گزارش خبري

 

 به گزارش روابط عمومي فرمانداري به نقل از خبرنگار مهر، نشست مشاور هنری استاندار یزد با مسئولان انجمن های هنری و هنرمندان ابرکوه شامگاه دوشنبه  در حالی برگزار شد که مشاور هنری استاندار یزد قبل از این دیدار خواستار دعوت از برخی از مسئولان برای شرکت در این جلسه شده بود.

مسئولان باید پاسخگوی جامعه هنری باشند

سید ناصر امامی که خواستار حضور این افراد برای پاسخگویی به مطالبات حاضران و ارائه راهکار برای حل مشکلات جامعه هنری ابرکوه شده بود، وقتی با عدم حضور برخی از مسئولان و فرستادن نمایندگانی از سوی برخی دیگر از ادارات به این جلسه روبرو شد، با عکس العمل شدید خواستار برخورد فرماندار شهرستان با آنان شد.

وی اظهار داشت: شایسته بود در جلسه ای که با حضور فرماندار شهرستان تشکیل می شود، مسئولان دعوت شده شخصأ حضور می یافتند و پاسخگوی عملکرد خود بودند.

در این جلسه به غیر از مسئول بسیج هنرمندان که شخصأ حضور پیدا کرده بود، شهردار، رئیس آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی نمایندگان خود را به جلسه فرستاده بودند و از اداره میراث فرهنگی و گردشگری نیز کسی حضور نداشت.

دردهایی که واگویه شد

در این جلسه و طبق روال معمول چنین جلسه ای که مدتی قبل نیز با حضور مدیرکل ارشاد اسلامی استان یزد برگزار شد، مسئولان انجمن های هنری و هنرمندان شهرستان به واگویه مشکلات خود برای چندمین بار پرداختند.

فاقد فضا بودن انجمن های هنری در شهرستانی که به عنوان مثال و به گفته مدیرکل ارشاد اسلامی استان در سفر به ابرکوه، قطب فعالیت های ادبی استان یزد است، یکی از دردهایی است که بارها و در جلسات مختلف عنوان شده است.

انجمن ادبی ابرکوه تنها نامی ثبت شده است

شنیدن درد دلهای مسئول انجمن ادبی ابرکوه که تا به حال چندین کنگره سراسری شعر کویر را برگزار کرده است، دردی است که با وجود تکرار هنوز هم شنیدنی است که آیا کسی هست که بگوید از انجمن ادبی ابرکوه در شهری با پیشینه ادبی کهن به جز ثبت شدن یک نام چه اثری است و درهای دیگری که به گفته قیومی زاده حرفی را برای گفتن باقی نگذاشته است.

حدیث بی مکانی انجمن خوشنویسان ابرکوه که به گفته مشاور استاندار، بیشترین نفرات فوق ممتاز خوشنویسی در استان را به خود اختصاص داده است، نیز حدیث مکرر دیگری بودکه به گفته مسئول انجمن خوشنویسان تنها با ایجاد یک نگارخانه برای نمایش آثاری که امکان نمایش پیدا نمی کنند، قابل حل است.

در جلسات تنها حرف های قشنگ رد و بدل می شود

مسئول کانون بسیج هنرمندان ابرکوه نیز که خود از فعالان قدیمی عرصه نمایش است نیز بعد از شنیدن اظهارات مسئولان و بیان همدردی آنان و این که آنان نیز قبول دارند که ابرکوه به جایگاه خود در عرصه هنری دست نیافته است، خطاب به آنان گفت: همیشه شما در جلسات حرف هنرمندان را تایید می کنید ولی آیا تاکنون برای رفع این مشکلات اقدامی کرده اید؟

رضا اکبری افزود: در این گونه جلسات سخنان قشنگی رد و بدل می شود ولی نمی دانم که چرا مسئولان نمی خواهند و یا نمی توانند از عهده حل این مشکلات بر آیند.

وی با اشاره به سخنان مشاور استاندار یزد که بسیاری از ادارات شهرستان متولی یاری رسانی به عرصه فرهنگی و هنری هستند و تشکر از امام جمعه ابرکوه که در بسیاری از برنامه های بسیج هنرمندان حضور دارد، اظهار داشت: تمام کارها در حد حرف مانده است و به نظر می رسد که باید با همین روال به پیش برویم و چه خوب است که تمامی ارگان هایی که واژه فرهنگی را یدک می کشند، در هم ادغام شوند.

اکبری با اشاره به فعالیت های فرهنگی کانون بسیج هنرمندان ابرکوه که با همکاری صمیمانه اعضای انجمن های هنری شهرستان انجام گرفته است و استقبال از این فعالیت ها در شهرستان گفت: هنوز موفق به گرفتن محلی برای تمرکزفعالیت ها نشده ایم و تلاش ها در این زمینه به نتیجه نرسیده است.

موسیقی ارزشی جایگاه بالایی دارد

مسئول انجمن موسیقی ابرکوه نیز با گلایه از امام جمعه شهرستان که در اظهارات خود از موسیقی نامی نبرده است، اظهار داشت: تمامی رشته های هنری می توانند کاربرد خوب یا بد داشته باشند و هیچکس نیز نمی تواند کارکرد ارزشی موسیقی در دفاع مقدس را نادیده بگیرد.

حسین آقایی همچنین از عدم توجه به تنها موسیقی ساخته شده در مورد شهرستان و مشکلات تأمین بودجه ای آن نیز گلایه کرد و همچنین از نیود سالن مناسب برای اجرای برنامه های هنری که از سوی دیگر هنرمندان نیز بیان شده بود سخن گفت.

در این جلسه امام جمعه شهرستان نیز از پتانسیل ها و محرومیت های هنرمندان گفت و خواستار رسیدگی به این مسائل شد.

خواسته به حقی که بارها از جانب امام جمعه ابرکوه در جلسات مختلف عنوان شده است.

قولهای مدیرکل برای معرفی مسئول ارشاد شهرستان عملی نشد

اما فرماندار شهرستان نیز که برای نخستین بار در نشست هنرمندان شرکت می کرد، به بیان کارکرد هنر اسلامی در سازندگی انسانها پرداخت و انقلاب اسلامی را آغاز گر تحولی عظیم در عرصه های مختلف و از جمله عرصه های هنری دانست.

اسماعیل برزگرزاده اما گلایه ای نیز بابت به درازا کشیده شدن معرفی مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان داشت که با وجود قول مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد چندین ماه طول کشید.

وی برای اینکه این گلایه را پررنگ تر به گوش مسئولان استانی رسانده باشد ضمن تشکر از فعالیتهای سرپرست فعلی اداره از به مرخصی فرستادن کارکنان اداره ارشاد ابرکوه در صورت عدم معرفی رئیس خبر داد و علت آن را لازم بودن حضور یک مسئول برای پیگیری امور و به خصوص مسائل خارج استانی ذکر کرد.

وعده هایی که دوباره داده شد

اما در این جلسه نیز هنرمندان دوباره با وعده هایی روبرو شدند که اگر بر خلاف گذشته تحقق پیدا کند می تواند حداقل ها را برای هنرمندان ابرکوه فراهم کند.

وعده حل مشکل فضایی برای استقرار انجمن های هنری با معرفی یکی از مکان های تاریخی و پیگیری مشاور استاندار در این زمینه و همچنین معرفی یکی از مکان های مناسب شهرستان برای تجهیز به عنوان نگارخانه از جمله وعده هایی بود که از جانب مشاور استاندار به هنرمندان داده شد و تحقق حداقل آرزوهای هنرمندان ابرکوه بازهم به آینده موکول شد.

نکته قابل ذکر این که مشاور استاندار تعجب خود را از این نکته که دیگران ابرکوه را صاحب همه چیز می دانند در حالی که این شهرستان فاقد حداقل ها به خصوص در فعالیت های فرهنگی است، پنهان نکرد نکته ای که مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در دیدار از ابرکوه اظهار کرده بود که ابرکوه کمترین میزان فضاهای فرهنگی را در استان به خود اختصاص داده است.