در گفتگو با جواد شمس دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه ابرکوه

به گزارش روابط عمومی فرمانداری به نقل از خبرنگار ابرنیوز، جواد شمس دبیر ستاد حوادث غیر مترقبه ابرکوه در خصوص حوادث اتفاق افتاده در چند سال گذشته ابرکوه اظهار داشت:

از ۴۳ حادثه شناخته شده در جهان ۳۴ نوع آن درایران به ثبت رسیده است و از این حوادث ۱۵ نوع آن در استان یزد به وقوع پیوسته است.

 2

 طبق آمارها ایران جزء ۱۰ کشور حادثه خیز دنیاست و از نظر تنوع نیز کشور ایران جزء ۵ کشور اول دنیا محسوب می شود.

شهرستان ابرکوه نیز از این امر مستثنی نبوده و در سالهای اخیر دچار حوادث مختلفی گردیده است

سیل از مهمترین حوادث ابرکوه به حساب می آید

سیل از مهم ترین حوادثی بوده که ابرکوه را تهدید نموده است به گونه ای که در شمال شهر فعلی منطقه ای به نام شهر سفید وجود دارد که می گویند محل اولیه ابرکوه آنجا بوده و در اثر سیل عظیم از بین رفته و مدفون گشته است.

در شهر کنونی نیز خندق سنگی وجود دارد که در واقع خندق نبوده بلکه کانالی برای هدایت سیلاب و روان آبهای ورودی به شهر بوده است و در بخش بهمن در مجاورت روستای اسفندآباد نیز آثار کشف شده بیان گر وجود شهری آباد و مهم بوده است(شهر بهمن) که هم اکنون به صورت مدفون شده در آمده و به نظر می رسد در اثر سیل این وضعیت به وقوع پیوسته است.

با توجه به آنچه اشاره شد سابقه گذشته و آثار موجود، بیانگر سیل های بزرگ و مخربی است  که گاه گاه اتفاق افتاده و بعضا سبب نابودی شهرها و آبادیهای منطقه شده است. در سالیان اخیر نیز سیل سال ۱۳۸۰ در اسفندآباد و سیل سال ۱۳۸۲ در روستای احمدآباد باعث تخریب منازل این روستاها شد.

در سال گذشته نیز بارندگی های هفتم آذر سال ۹۱ و فروردین سال ۹۲ باعث خسارت به تاسیسات زیربنایی، منازل مسکونی ، کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست شد.

خشکسالی بیشترین خسارت اقتصادی را به ابرکوه وارد کرده است

خشکسالی از جمله بلایای طبیعی است که در سه دهه اخیر به خصوص سالهای اخیر بیشتر شاهد آن بوده ایم و از جمله دلایل این مسئله را می توان تغییرات آب و هوایی دانست که در جهان رخ داده است.

تقریبا خشکسالی مهم ترین و بیشترین اثرات مخرب را بر بخش اقتصاد شهرستان که کشاورزی است دارد.

آمار بارندگی ۴۰ ساله شهرستان ابرکوه نشان می دهد که کم ترین میزان بارندگی در سال ۷۹-۱۳۷۸ (۱۷ میلیمتر) و بیشترین بارندگی ۶۳-۱۳۶۲ (۱۷۵ میلیمتر) بوده است  و این آمار نشان دهنده خشکسالی شدید در این شهرستان است.

3

حجم خسارات خشکسالی سالهای اخیر از دهها میلیارد تومان فراتر رفته است وخشکسالی ها سبب نابودی قنوات و کاهش تعداد آنها از ۱۳۸ رشته به ۲۷ رشته ، کاهش آبدهی چاه به کمتر از یک دوم و خشک شدن تدریجی و کاهش شدید کیفیت آنها شده است.

طوفان شهرستان را با مشکل روبرو کرده است

طوفان نیز گاه و بی گاه در شهرستان اثر گذار است و باعث  ایرادخسارات می شود.

شاید بتوان گفت طوفان شانزدهم اسفند سال ۹۱ که سرعتی بیش از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت داشت در سالهای اخیر در شهرستان و استان بی سابقه بود.

 این طوفان باعث خسارتی به میزان ۹۷۳۰۰ میلیون ریال به بخش های مختلفی از جمله کشاورزی، منابع طبیعی، تاسیسات برق و محیط زیست شد.

زلزله هایی که در ابرکوه به ثبت رسید

شبکه لرزه نگاری یزد وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در تاریخ نهم فروردین سال ۹۲ زمین لرزه ای با مشخصات زیر را ثبت کرد:”زمان وقوع زلزله به وقت محلی: ساعت ۸ و ۳ دقیقه و ۳۹ ثانیه،مکان : مهردشت ، جنوب شرق ابرکوه،عرض جغرافیایی: ۹۷/۳۰  طول جغرافیایی ۳۵/۵۳ ،بزرگی( بر اساس امواج درونی) : ۹/۳ ریشتر وپس از وقوع این زمین لرزه نیز شاهد زمین لرزه های دیگری بودیم.

6

پس از وقوع این زمین لرزه تا تاریخ ۲۴/۱/۹۲(بیست و چهارم فروردین ۹۲ ) جمعا ۱۴(چهارده) زمین لرزه دیگر در همین منطقه به وقوع پیوست که بزرگی آنها از ۴/۱ تا ۴/۳ ریشتر متغیر بود که خوشبختانه این زمین لرزه باعث ایراد خسارتی در شهر مهردشت نشد.

با توجه به قرار گیری کانون این زمین لرزه ها در نزدیکی و غرب گسل دهشیر و با توجه به این که شیب گسل دهشیر به سمت غرب است مطمئنا این زمین لرزه ها در اثر فعالیت گسل دهشیر به وقوع پیوسته اند که این مسئله تاییدی بر فعال و لرزه زا بودن این

گسل مهم است.