«گنبد عالی» نام دیگر برج مقبره امیرعمیدالدین شمس الدوله است که در سال 448 هجری در ابرکوه واقع در استان یزد بر فراز تپه‌ای آهکی ساخته شد. آن هم به فاصله 51 سال بعد از گنبد قابوس گلستان و این مستند قرار است به شباهت‌های این دو نوع معماری بین این گنبد و مقبره‌های شمال ایران در دو جغرافیای مختلف بپردازد و این تکرار شباهت‌ها و تاثیرات فرهنگی را در این دوره بررسی کند.

 محسن غلامزاده مهرآبادی در این باره اظهار داشت: "گنبد عالی" برج مقبره امیرعمیدالدین شمس الدوله دیلمی است که در سال 448 هجری قمری در شهرستان ابرکوه واقع در استان یزد بر فراز تپه‌ای آهکی قرار دارد. این بنا به فاصله 51 سال بعد از گنبد قابوس در استان گلستان ساخته شده است که معماری آن بسیار شبیه به برج مقبره‌های موجود در شمال ایران است.

غلامزاده افزود: اگر با کمی تامل به بناهای تاریخی نگاه کنیم، تکرارها و شباهت‌های بسیاری در طول تاریخ بین آنها به چشم می‌خورد. گاه بررسی این شباهت‌ها و تکرارها نکات بسیار ارزنده‌ای به ما انتقال می‌دهد که چگونگی ارتباط فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و شکل‌گیری تاریخ نقطه به نقطه ایران زمین را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی این مستند چهار ماه طول کشیده گفت: بعد از طی مراحل تحقیق و پژوهش تصویربرداری، تدوین و صدا گذاری این مستند طی سه ماه به پایان رسید.

از عوامل ساخت این مستند می‌توان به: سیدحسین عظیمی‌نیا (محقق و نویسنده)، داوود نماینده (گوینده)، مسلم غلام‌زاده (تدوین)، محمدصادق قاسم شریفی و کریم غلامزاده (دستیار) و همچنین محسن غلام‌زاده مهرآبادی به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده نام برد.

«گنبد عالی» جمعه، 25 فروردین، ساعت 20 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

براي ديدن بخشي از مستند گنبد عالي اينجا كليك كنيد