به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه؛ جلسه پیشگیری از جرایم و آسیب های چهار شنبه سوری با حضور علی اکبر اسحاقی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرماندار ، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ، غلام رضا حیدری معاون فرماندار ، حجت الاسلام مجتبی رحمت زاده رئیس دادگستری ، محمد حسین ابراهیمی دادستان و جمعی از مسئولین شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد .

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ابرکوه، ضمن تقدیر از اقدامات اخیر دادگستری شهرستان که رضایت مردم را در پی داشته است، گفت : علت اینکه برنامه ای فرهنگی و سنتی تبدیل به معضل و آسیب می شود، خود ما هستیم که معلمین خوبی نبودیم.

اسحاقی افزود : از آنجا که شاگران خوبی برای والدین خود نبودیم درست یاد نگرفتیم تا درست منتقل کنیم، لذا برخی آیین ها و سنت ها تبدیل به یک معضل و خطرآفرین شدند.

وی خاطر نشان کرد : در حالی که آیین های مختلفی از قدیم در سرزمین ما وجود داشت که با آمدن اسلام مطابقت کرد و ماندگار شد.

رئيس دادگستري ابرکوه، با بیان برخی آسیب ها و خطرات چهارشنبه سوری اظهار کرد : بسیاری از اقدامات مجرمانه در این خصوص همچون توزیع، نگهداری، خرید و فروش مواد منفجره و آتش زا و... وجود دارد که افراد نسبت به آن بی اطلاع هستند.

حجت الاسلام رحمت زاده، ضمن تأکید بر ضرورت آماده باش بودن تیم های امداد، اورژانس، آتش نشانی، دستگاه های امنیتی و دیگر ارگان های ذی ربط در این ایام ادامه داد : چنانچه پس از انجام اعمال مجرمانه، حوادث ناگواری رخ دهد این گروه ها باید آمادگی لازم جهت حضور به موقع در صحنه را داشته باشند.

وی گفت : شناسایی عوامل و دست اندرکاران توزیع ترقه ها و مواد منفجره در اولویت دستگاه قضایی شهرستان قرار گرفته است، تا با استفاده از مشاوره قانونی و تخصصی جهت هشدار و هدایت این افراد که به نوعی در استفاده از وسایل آتش زا و خطرآفرین چهارشنبه سوری دخیل هستند، آسیب های جسمی، مالی و اجتماعی را کاهش دهد.

این مقام قضایی، با تأکید بر اینکه هدف حذف آیین و رسوم گذشتگان نیست، بیان کرد : اما زمانی که اقدامات مجرمانه و خلاف قانون انجام می شود، باید با برخورد قاطع و جدی از بروز حوادث خطرآفرین جلوگیری کرد و هیجانات کاذب برخی افراد را که موجب رعب و وحشت در دیگران خواهد شد، کنترل و جهت دهی کرد.

 امام جمعه ابرکوه، ضمن تشکر از عوامل نیروی انتظامی جهت مراقبت های خاصی که همه ساله برای کنترل برنامه چهارشنبه سوری انجام می دهند، گفت : ریشه این امر ریشه به قبل از اسلام می رسد و نماد آتش دوستی و آتش پرستی برخی ادیان است، که رفته رفته به جریان غیر ارزشی تبدیل شده است.

حجت الاسلام حسینی افزود : از آنجا که این آیین با ترقه بازی و آتش سوزی های خطرناک، مشکلات و دردسرهای زیادی را به وجود آورده است، باید برای جوانان به ویژه در مدارس فرهنگ سازی شود تا زشتی این کار و سرانجام آن اذیت و آزار که از نظر عقل، شرع و عرف حرام است برای دانش آموزان و والدین تبیین شود.

دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه، در جمع بندی صحبت های حاضرین با بیان این مطلب که نسبت به اجرای برنامه های شاد و آیین های سنتی مخالفتی نداریم، اظهار کرد : هر گاه کسی بخواهد حق خود را به جا آورد در صورتی که موجب تضرر به دیگران شود، قانون با او برخود خواهد کرد چه بسا افرادی هستند که پا را از حق خود فراتر می گذارند.

ابراهیمی، فوریت های پزشکی 115، بیمارستان و آتش نشانی را به صورت ویژه مورد خطاب قرار داد و گفت : از آنجا که برنامه های چهارشنبه سوری بعضاً زودتر از زمان خود شروع
می شود، لازم است این دستگاه ها بیشتر احساس مسولیت کرده و آماده باش باشند.

وی، در بخش دیگر صحبت های با اشاره به جرایم چهارشنبه سوری و حوزه های مشابه، افزود : برای افرادی که اقدام به خرید و فروش و توزیع ترقه و مواد آتش زای غیراستاندارد و دست ساز می کنند، از 3 تا 6 ماه حبس و در برخی موارد جریمه نقدی تا 10 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

ابراهیمی تأکید کرد : قانون گذار برای اخلال گران در نظم عمومی (مانند موتورسواران و خودروهایی که با حرکات ناموزون، ویراژ دادن، تک چرخ زدن، ترقه انداختن و...) مجازات تا یک سال حبس و 74 ضربه شلاق تعین کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه، به مجازات تا پنج سال حبس برای آتش زدن اموال مردم و اموال عمومی مثل درختان خیابان ها و سایر اموال منقول اشاره کرد و گفت : همچنین قانون گذار برای افراد متخلفی که با پاره کردن بنر، آتش زدن موکب و سایر تخریب هایی که با مواد منفجره و آتش زا صورت می گیرد، موجب سلب آسایش از مردم می شوند، مجازات تا 10 سال حبس را در نظر گرفته است.

وی، ضمن درخواست ویژه از عوامل پلیس جهت حضور در نقاط حساس شهر، عنوان کرد : در صورتی که چهارشنبه سوری و روزهای بعد موردی مبنی بر تخلف و اعلام پلاک موتورسیکلت ها و خودروهایی که منجر به اختلال در نظم و هر گونه تخلف دیگرشده اند گزارش شود، بلافاصله وسیله نقلیه مورد نظر توقیف و تا پایان تعطیلات نوروزی آزاد نخواهد شد.

ابراهیمی تصریح کرد : جدای از مجازات، برخورد قاطعانه و تشکیل پرونده قضایی برای افراد با موضوع جرایم چهارشنبه سوری و مخلین نظم، حکم بازداشت تا پایان تعطیلات نوروز برای آنها صادر خواهد شد.

در این جلسه نمایندگان دیگر دستگاه های ذی ربط، در خصوص همکاری جهت پیشگیری از جرایم و آسیب های چهارشنبه سوری، قول مساعد و حضور و اقدام به موقع داده و همچنین راهکارهایی جهت کاهش آسیب های اجتماعی این آیین ارائه کردند.