برگزیده همایش سراسری شعر دفاع مقدس:

احمدرضا قدیریان، شاعر ابرکوهی دارنده رتبه نخست دومین همایش سراسری شعر مقاومت و پایداری در بخش شعر کلاسیک اظهار داشت: ایستادگی و پایداری در برابر هجوم دشمن خارجی و قیام‌های مردمی علیه حکومت‌های فاسد و ستمگر داخلی از

افتخارات ملت‌های مقاوم و آگاه در طول تاریخ به شمار می‌رود.

وی افزود: در چند دهه اخیر تاریخ کشورمان، این هر دو اتفاق با فاصله اندکی از یکدیگر به وقوع پیوست و مردم ما در هر دو صحنه پیروز و افتخارآفرین ظاهر شدند و به همین دلیل باید یاد و خاطره این اتفاق‌های عظیم را زنده نگاه داریم و ایثارها و جانبازی‌هایی را

که نسل جوان دیروز برای دفاع از عقیده و سرزمین خود به نمایش گذاشت، برای نسل جدید و نسل‌های بعد، شرح دهیم تا همگان بدانند برای حفظ دین و میهن اسلامی، چه هزینه‌های ارزشمند و بزرگی داده شده است.

* شرح دلاوری‌ها و ایثارها باید ثبت شود

قدیریان بیان کرد: گذشته از ثبت این رویدادهای بزرگ در صفحات تاریخ، باید آنچه را که رخ داده است با همه عظمتش و با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش به گونه‌های مختلف دیگری جاودانه کرد.

وی ادامه داد: یکی از این شیوه‌ها، بازگویی و بازآفرینی این افتخارات تاریخی در قالب‌های گوناگون هنری است که از میان این قالب‌ها، شعر جایگاه ویژه‌ای دارد.

قدیریان خاطرنشان کرد: شعر، زبانی است که با احساس می‌آمیزد و به همین دلیل تأثیرگذار و ماندگار است و می‌تواند واقعیت‌های دیروز و امروز را به روشنی و با بیانی شیوا و زیبا به نسل‌های بعد منتقل کند.

* شاعران دفاع مقدس اهداف دفاع مقدس را تبیین می‌کنند

وی یادآور شد: به نظر من شاعرانی که در کنگره‌های شعر به بیان شاعرانه اتفاقات دوران دفاع مقدس می‌پردازند، هم‌رزمان و همسنگران همان رزمندگان و ایثارگرانی هستند که در سنگرهای دفاع از اسلام و ایران، تفنگ به دست گرفتند و با دشمن جنگیدند.

قدیریان ادامه داد: تفاوت این دسته از شاعران با رزمندگان دوران جنگ در این است که امروز به جای سلاح، ابزار هنر را به دست گرفته‌اند و با قلم خود هدف مقدس رزمندگان را ترسیم و تبیین می‌کنند و راه و وظیفه دشوار اما مقدس آنان را به نسل امروز یادآور می‌شوند.

وی اظهار داشت: برخی از این شاعران، خود رزمندگان دیروزند که در شرایط جنگ، راهی حسین‌گونه را برگزیدند و امروز با پایان گرفتن جنگ در جبهه‌ها، رسالتی زینب‌گونه را بر دوش می‌کشند.

* کنگره‌های شعر مقاومت تاثیرگذاری بالایی دارند

قدیریان با بیان اینکه کنگره‌های شعر مقاومت، بستر و زمینه مناسبی را برای شاعران فراهم می‌کنند تا آفریننده آثار هنری خود درباره این موضوع مهم باشند، افزود: فراخوان‌های این کنگره‌ها، خلاقیت هنری شاعران را سمت و سو می‌دهند و جایگاهی هستند

 که آنان بتوانند آثار هنری خود را عرضه و ارائه کنند بنابراین توجه ویژه به کنگره‌های شعر مقاومت، حرکتی است به سمت آفرینش و خلق شعر دفاع مقدس و ثبت هنرمندانه رویداد مهم و تاریخی مقاومت مردم ایران در برابر تهاجم دشمنان خارجی و آشنا کردن

نسل امروز و فردا با حماسه‌ها و دلاوری‌هایی که نسل گذشته آنان برای حفظ دین و میهن از خود نشان داده است.

 

منبع:خبرگزاري فارس