طبق مصوبه هیات دولت در سال 86، تفت، میبد وابرکوه از استان یزد به جمع شهرهای نمونه گردشگری ایران پیوستند.
همچنین بسطام، شهمیرزاد، نیشابور، رامسر، لاهیجان، ماهان، سرعین، تبریز، شهرری، دماوند و شیراز دیگر شهرهای نمونه گردشگری کشور را تشکیل می‌دهند.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه ، محمدکاظمی نسب روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از روند ساخت « دهکده تاریخی و گردشگری تیجرد ابرکوه افزود: در مناطق روستایی، نقاط طبیعی و جذابیت‌های بسیاری برای گردشگران وجود دارد، لذا شناسایی و معرفی آن‌ها و هدایت سرمایه‌گذاران به فعالیت احیا بومگردی تحول خوبی را در حوزه اشتغال روستایی ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: احیا بوم گردی‌ها در روستاها فرصت خوبی برای اشتغال‌زایی است و دولت تسهیلات خوبی برای احیا خانه‌های تاریخی و بومگردی در نظر گرفته است.
فرماندار ابرکوه از بخشداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهرستان خواست با معرفی جاذبه‌ها و مناطق سرمایه‌گذاری ، روستانشینان را به بهره‌مندی از تسهیلات و ایجاد فرصت‌های شغلی هدایت کنند.
کاظمی نسب خاطرنشان کرد: این شهرستان با در اختیار داشتن زیرساخت‌های لازم از سرمایه‌گذاران به جد حمایت و تسهیل در فرایند اداری را ایجاد می‌کند.
رئیس ستاد خدمات سفر نوروزی ابرکوه با اشاره به‌قرار داشتن ابرکوه در مسیر طریق الرضا(ع) و جاده ابریشم تصریح کرد: این شهرستان در مجاورت استان‌های اصفهان، فارس و یزد که به مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران شهرت دارد، قرار دارد که همه‌ساله مسافران و زائران امام رضا (ع) از این جاده به مشهد مقدس سفر می‌کنند.
فرماندار ابرکوه یادآور شد : با حمایت دولت و مشارکت بخش خصوصی می‌توان صنعت گردشگری شهرستان را به‌عنوان ‌قطب اقتصادی در کشور تبدیل کرد.
وی ادامه داد: امسال برای احیا و مرمت برخی آثار تاریخی افزون بر هشت میلیارد ریال اعتبار دولتی اختصاص داده‌شده است.
کاظمی نسب همچنین با قدردانی از امیرحسین زرنگار و محسن امیدوار سرمایه‌گذاران مجموعه دهکده تاریخی و گردشگری تیجرد یادآور شد: این مجموعه با 150هکتار وسعت جزو بزرگ‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری کشور است که در روستای « تیزک » بخش مرکزی ابرکوه واقع است .
وی تصریح کرد : تاکنون سرمایه‌گذاران برای احیا و مرمت این مجموعه که 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزون بر 30 میلیارد ریال هزینه کردند .
فرماندار ابرکوه خاطرنشان کرد: این مجموعه شامل 20 هکتار باغ میوه و چندین هکتار فضای ورزشی ، تفریحی و برکه و با داشتن 30 باب اتاق ، رستوران ، کافی‌شاپ ، موزه و آشنایی بر پایه زندگی روستایی مرمت و تکمیل می‌شود.
سه اثر طبیعی، منزلگاه امام رضا(ع)، خانه آقازاده، مجموعه قلعه تیجرد، خانه‌های قدیمی ، قلعه‌های تاریخی، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و سرو 4500 ساله از آثار تاریخی منطقه است.
تاکنون از 400 اثر تاریخی و طبیعی ابرکوه 136 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .
مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.