به گزارش روابط عمومي فرمانداري به نقل از خبرنگار مهر، سال‌ها بود که با اجرای طرح‎های غیرکارشناسی که علاوه بر هدر دادن بودجه، هیچ‎کس نیز پاسخگوی تبعات ناگوار آن نبود، روز به روز بر میزان نگرانی‎ها در مورد آینده سرو 4500 ساله

ابرکوه می‎افزود.

 رسانه‎ای شدن وضعیت این درخت در نهایت به دستور معاون اول رئیس جمهور انجامید و با مشخص شدن محیط زیست به عنوان متولی، اجرایی شدن طرح جامع سرو ابرکوه آغاز شد.

 در ادامه سلسله گزارشات اختصاصی خبرگزاری مهر از سرو ابرکوه، در گفتگو با مدیرکل محیط زیست استان یزد آخرین وضعیت این درخت مورد بررسی قرار گرفت؛ ضمن این که آخرین عکس‌ها از ساماندهی سرو ابرکوه را نیز در این گزارش

ملاحظه خواهید کرد.

 

سید سادات موسوی در سفر به ابرکوه و در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سرو ابرکوه به عنوان یک اثر طبیعی ملی و تنها اثر طبیعی ملی استان یزد در بالاترین سطح حفاظتی محیط زیست قرار دارد.

وی افزود: وقتی با اثری منحصر به فرد در استان و کشور مواجه هستیم وظیفه قانونی ما این است که از آثار و تبعات منفی که ممکن است بر روی آن اثر گذار باشد کم کنیم.

مردم در حفاظت از سرو ابرکوه مشارکت می‌کنند

موسوی یادآور شد: پیشینه سرو و حوادثی که عمدتأ از عدم آگاهی از نحوه نگهداری از این موجود کهنسال پیش آمد ما را بر آن داشت که با فرهنگ‌سازی و استفاده از مشارکت مردمی به حفاظت از سرو کهنسال ایران زمین بپردازیم.

وی ادامه داد: در کنار این مسائل پروژه‌هایی نیز برای کاهش آثار سوء قبلی و همچنین جلوگیری از مخاطرات آینده تعریف شده است.

موسوی یاد آور شد: به فرمانداری ابرکوه برای در اختیار قرار دادن یکی از ساختمان‌های مجاور سرو و تغییر مکان اداره محیط زیست به این محل درخواست داده‌ایم که اگر چنین کاری صورت بگیرد نظارت بر سرو ابرکوه به صورت بهتری صورت خواهد گرفت.

پیشنهاد تشکیل چارت سازمانی سرو ابرکوه داده می‌شود

مدیرکل محیط زیست استان یزد نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: با توجه به این که سرو ابرکوه قبل از دستور معاون اول رئیس جمهور در چارت محیط زیست نبود و برای حفاظت بهتر از آن به راهکارهای جدیدتری می‎اندیشیم.

موسوی افزود: در این راستا پیشنهاد چارت تشکیلاتی سرو ابرکوه را ارائه خواهیم کرد و امیدواریم این چارت سازمانی شکل بگیرد.

وی عنوان کرد: در صورتی که چارت فوق نیز شکل نگیرد با نیروهایی که تا پایان سال جاری به این اداره اضافه می‌شوند حفاظت از سرو، با جدیت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

اختصاص بودجه برای اجرایی شدن طرح جامع سرو

موسوی افزود: در سال گذشته 200 میلیون تومان به اجرای طرح جامع سرو اختصاص یافت که 120 میلیون تومان آن تخصیص یافت.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز 150 میلیون تومان به اجرای این طرح‌ها اختصاص یافته است و در صورت تخصیص اعتبارات، تا پایان سال 91  به تمامی تعهدات خود در قبال سرو ابرکوه عمل خواهیم کرد.

برای حل مشکلات عزم جدی وجود دارد

فرماندار ابرکوه نیز در دیدار با مدیرکل محیط زیست استان یزد از عزم جدی برای حل مشکلات سرو ابرکوه خبر داد.

اسماعیل برزگرزاده افزود: یکی از مشکلات، تردد ماشین‌ها و عمومأ وسائط نقلیه سنگین در کنار این درخت بود که در فاز اول، تردد وسائط نقلیه سنگین در این مسیر ممنوع اعلام شد.

وی گفت: با بودجه‌ای که در اختیار شهرداری قرار گرفت و با توجه به این که آزادسازی مسیر نیز انجام گرفته است به زودی و با احداث جاده دسترسی از خیابان شهید فهمیده به سنگ فتح آباد که منطقه پشت سرو به حساب می‎آید تردد کلیه وسائط نقلیه در اطراف سرو ممنوع می‌شود.

مشکلاتی که حل می‌شود

به گزارش مهر، یکی از مسائل مهم در مورد سرو ابرکوه نحوه دسترسی به این درخت بود و به این دلیل دیوارکشی محوطه پارک سرو در فاز اول مورد توجه قرار گرفته است.

در اجرای این طرح 500 متر دیوارکشی در اطراف سرو به ارتفاع دو متر صورت می‌گیرد و با این حصارکشی که اکنون در حال اجراست 2.5 هکتار از اراضی اطراف سرو مطابق طرح مطالعاتی حصارکشی می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات مهم دیگر، خیابان آسفالتی بود که در کنار این درخت ایجاد شده بود و تردد وسائط نقلیه و به خصوص ماشین‌های سنگین در اطراف درخت را به دنبال داشت؛ که از مدتی قبل و با مسدود کردن خیابان سرو بر روی ماشین‌های سنگین، فاز نخست عدم تردد ماشین‌ها در اطراف سرو رقم خورد و در آینده با اجرایی شدن خیابان جایگزین، تردد تمام خودروها در اطراف سرو ممنوع می‎شود.

 

آینده‌ای بهتر در انتظار سرو کهنسال ابرکوه است

به نظر می‌رسد که با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد و با تخصیص یافتن به موقع بودجه‎هایی که در سفر هیئت دولت به استان یزد به ساماندهی سرو ابرکوه اختصاص یافته است می‎توان آینده‎ای روشن را برای این موجود کهنسال که شهرتی جهانی دارد متصور بود.