تحلیلی بردستاوردهای دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری  مهر، نظام سلطه که همواره خاورمیانه را جولانگاه سیاست‏هاى استعمارى خود کرده بود، انقلاب اسلامى را تهدید اصلى این سلطه ‏گرى مى‏دانست به همین دلیل تمام امکانات را در اختیار صدام قرار داد تا شاید به این ‏وسیله به مقابله با انقلاب ایران بپردازد.

با وجود تمام توطئه ‏هاى طراحى‏ شده از سوى ده‏ ها کشور زیر چتر صدام علیه ایران و انقلاب اسلامى، به دلیل از خود گذشتگى و ایثارگرى جاودانه ملت ایران در دفاع از انقلاب و آرمان‏ها، نه تنها این توطئه‏ها به نتیجه نرسید بلکه پس از هشت سال، جهانیان بر پیروزى ملت و انقلاب ایران در طول این جنگ نابرابر اذعان کردند.

در گفتگو با حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی به بیان برخى از دستاوردهایى‏ که به رغم خواست بسیارى از کشورها براى به انزوا کشاندن ایران در عرصه جهانى حاصل شده است، می پردازیم.

اقتدار ایران تثبیت شد

امام جمعه ابرکوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر چند که دشمنان انقلاب با آغاز جنگ تحمیلى بر آن بودند تا انقلاب اسلامى را متزلزل و در نهایت از صحنه خارج سازند، اما هشت سال دفاع مقدس ضمن مقابله با این توطئه، عاملى براى تثبیت پایه‏هاى اقتدار ایران و انقلاب شد.

وی افزود: دفاع جانانه و ایثارگرى ملت ایران در دفاع از انقلاب نه تنها در طول هشت سال دفاع مقدس بلکه پس از گذشت 23 سال از آن، همچنان ضامن امنیت و ثبات کشور است زیرا ملت ایران به جهانیان آموخت که هرگونه تجاوز به خاک این سرزمین، بى ‏پاسخ نخواهد ماند و با جان و دل از سرزمین و انقلاب خود دفاع خواهد کرد.

آمریکا و اسرائیل بخاطر تجربه دفاع مقدس جرأت تهاجم نظامی به ایران را ندارند

حسینی عنوان کرد: اکنون به ‏صراحت مى‏توان گفت که اگر امروز آمریکا و رژیم صهیونیستى جرأت تهاجم نظامى به ایران را ندارند، به ‏دلیل تجربه آنها از هشت سال دفاع مقدس است.

حفظ استقلال کشور یک دستاورد عظیم بود

این محقق اظهار داشت: از دستاوردهاى جهانى جنگ هشت ساله، تبلور یافتن عملى شعار نه شرقى و نه غربى بود که به تثبیت و تحکیم استقلال کشور منجر شد. بررسى تاریخى نشان مى‏ دهد که کشورها در زمان جنگ با کشور خارجى به یکى از قدرت‏هاى جهانى متوسل مى‏شوند که عملاً به حذف استقلال آنها منجر مى ‏شود.

وی بیان کرد: ملت ایران در طول هشت سال دفاع مقدس با ایثارگرى، ضمن حفظ اصل عدم وابستگى به دنیاى شرق و غرب، نشان داد که توانایى حفظ تمامیت ارضى کشور خود را داراست و نتیجه این استقامت و ایستادگى حفظ استقلال کشور در برابر هر کدام از بلوک ‏هاى شرق و غرب بود.

ارائه مدل جدید دفاع در هشت سال دفاع مقدس

حسینی از دستاوردهاى بین ‏المللى ملت ایران در طول دفاع مقدس را به نمایش گذاشتن مدل جدیدى از مقاومت و دفاع ذکر کرد و اظهار داشت: پیش از این، تمام جنگ‏ها و ایستادگى‏هاى ملت‏ها در برابر دشمن بر اساس تجهیزات نظامى و طرح‏ هاى استراتژیک بود اما ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس، الگوى جدیدى را بر اساس روحیه وحدت، ایستادگى و ملى ‏گرایى با محوریت تکیه بر آموزه ‏هاى دینى و اسلامى به نمایش گذاشت.

وی افزود:مردم ما با هشت سال دفاع در برابر بیش از 30 کشور جهان، الگویى اسلامى را خلق کرد که تأثیر بسیارى بر رشد اسلام در عرصه جهانى داشت.

الگوی جهانیان در مقابله با نظام سلطه شدیم

حسینی یادآور شد: شاید بتوان گفت که از مهمترین دستاوردهاى ملت ایران در طول دفاع مقدس، الگو شدن جمهورى اسلامى و ملت ایران براى ملتها و کشورهاى آزادیخواه در برابر نظام سلطه بود. جهانیان اعتراف دارند که جنگ تحمیلى نه فقط جنگ ایران و عراق بلکه جنگ ایران با نظام سلطه و استکبار بود که با حضور کشورهای متعدد از بلوک شرق و غرب در لواى پرچم عراق به جنگ علیه ملت ایران پرداخته بودند.

وی ادامه داد: آنانى که با این جنگ بر آن بودند تا انقلاب اسلامى را از همان ابتدا در حاشیه قرار دهند و مانع از گرایش جهان به آن شوند، نه تنها به هدف خود نرسیدند، بلکه در نهایت، جنگ تحمیلى به عاملى براى گسترش فرهنگ انقلاب اسلامى در جهان مبدل شد.

حسینی افزود: به ‏صراحت مى‏ توان گفت که جهانیان، ایران را الگویى مى ‏دانند که با ایستادگى و مقاومت، تمام حاضران در بلوک شرق و غرب را با شکست مواجه کرد. الگوى ایران را اکنون در بسیارى از مناطق جهان مى ‏توان مشاهده کرد که نمونه بارز آن در مقاومت ملت ‏هاى آمریکاى لاتین و آفریقا در برابر نظام سلطه در سه دهه اخیر قابل بررسى است.

دفاع مقدس رسوایى مدعیان حقوق بشر را به دنبال داشت

این محقق دفاع مقدس اظهار داشت: جمهورى اسلامى ایران همواره تأکید داشته و دارد که ادعاى حقوق بشر از سوى کشورهاى غربى و اروپایى راهى براى سلطه بر کشورهاست و آنها صرفاً بر اساس منافع خود در این عرصه تصمیم‏ گیرى مى‏ کنند، چنانکه کشتار در یک منطقه و کشور را امرى صحیح و کشته ‏شدن یک فرد را در منطقه ‏اى دیگر مغایر با حقوق بشر مى‏ دانند.

وی افزود: مواضع کشورهاى غربى در برابر جنایات صدام و حمایتهاى آنها در تجهیز وی به سلاح‏ هاى شیمیایى علیه ملت ایران، بیانگر حقانیت مواضع ایران در زمینه دروغین‏ بودن ادعاى غرب در زمینه حقوق بشر بود.

حسینی بیان داشت: اکنون پس از 23 سال همچنان جهانیان از جنگ تحمیلى به عنوان نمادى از فریبکارى غرب در زمینه حقوق بشر یاد مى‏کنند که به قربانى ‏شدن هزاران انسان بى ‏گناه در جنگى ناخواسته منجر شد.

کارنامه سازمان ملل کارنامه ای شکست خورده است

حسینی تاکید کرد: کارنامه سازمان ملل در قبال جنگ تحمیلى به ایران از نکات قابل توجه است. سازمان‏هایى که به ‏عنوان حمایت از بشریت و مقابله با ستم ایجاد شده بودند، در طول هشت سال جنگ تحمیلى نه تنها اقدامى برای اجراى اساس ‏نامه و شعارهاى خود انجام ندادند، بلکه تحت نفوذ قدرت‏هاى آن زمان با سکوت خود در برابر جنایات وحشیانه رژیم بعث عراق، در کشتار ملت ایران مشارکت کردند.

وی یادآور شد: جنگ تحمیلى بار دیگر اثبات کرد که دل‏ بستن به اقدام سازمان ملل در برقرارى صلح و امنیت امرى واهى بود و ملت‏هاى آزاده صرفاً از طریق مقاومت و بالابردن توان دفاعى مى ‏توانند حاکمیت و استقلال خود را حفظ کنند.

حسینی ادامه داد: البته سازمان ملل با و جود تمام فشارهاى قدرتهاى بزرگ، سرانجام تسلیم اراده ملت ایران شد و صدام را به عنوان آغازگر جنگ و متجاوز به خاک ایران معرفى کرد. این پیروزى بزرگ ضمن ارتقاى جایگاه جهانى ایران، موجب شد تا جهانیان نیز همچون ایران خواستار تغییرات بنیادى در ساختار سازمان ملل شوند، امرى که ناکامى بزرگى براى قدرتهاى بزرگ و آنانى بود که مى‏خواستند مانع از توسعه فرهنگ انقلاب اسلامى در عرصه جهانى شوند.

چهره دشمنان اسلام برملا شد

امام جمعه ابرکوه ادامه داد: جمهورى اسلامى ایران همواره تأکید داشت که دشمنان اسلام با ایجاد جنگ میان کشورهاى اسلامى به ‏دنبال تحقق اهداف زیاده ‏طلبانه خود هستند و جنگ تحمیلى و حمایت ‏هاى آشکار شرق و غرب از صدام اثبات کرد که نظام سلطه ریشه اصلى اختلافات و مشکلات ایجاد شده در جهان اسلام است و ملت‏ها و دولت‏هاى اسلامى باید در کنار حفظ وحدت و حل مشکلات خود از طریق گفتگو به مقابله با توطئه‏هاى دشمنان اسلام بپردازند.

وی افزود: حمله آمریکا به عراق پس از جنگ کویت و اشغال این کشور در سال 2003، مهر تأییدى بر مواضع جمهورى اسلامى در زمینه فتنه ‏انگیزى دشمنان اسلام میان کشورهاى اسلامى و لزوم وحدت جهان اسلام براى مقابله با این توطئه‏ها بود.

طرح صهیونیست‏ها شکست خورد

حسینی ادامه داد: از مسائل مطرح در طول جنگ تحمیلى، پروژه‏هاى سلطه ‏طلبانه صهیونیست‏ها بود. آنها با کمک غرب بر آن بودند تا با ایجاد جنگ میان عراق و ایران و سپس گسترش دامنه آن به سایر کشورهاى منطقه، اهداف توسعه ‏طلبانه خود را در قبال ایران و منطقه اجرایى سازند. بیدارى جمهورى اسلامى ایران و مقاومت آن در برابر بیش از 30 کشور جنگ‏ افروز در منطقه، عملاً این توطئه صهیونیست‏ها را خنثى کرد.

وی اظهار داشت: نکته مهم آنکه مقاومت ایران به الگویى براى تمام منطقه مبدل شد، چنانکه پس از مدت کوتاهى از پایان جنگ تحمیلى، حزب الله در سال 2000 رژیم صهیونیستى را به عقب ‏نشینى از جنوب لبنان وادار کرد و ملت فلسطین نیز انتفاضه دوم را براى مقابله با رژیم صهیونیستى کلید زد.

وی افزود: شکست دیگر طرح صهیونیسم جهانی در زمینه جهانی شدن ایران و انقلاب اسلامی است. هر چند که دشمنان انقلاب براى انزواى آن فعالیت مى‏کردند، اما جنگ تحمیلى موجب شد تا نام ایران در سراسر جهان تجلى یابد. نام کشورى انقلابى که در برابر تمام دنیاى شرق و غرب ایستادگى کرد و هرگز تسلیم زیاده‏خواهى ‏هاى آنها نشده است.

حسینی بیان کرد: این ایستادگى در حالى نام ایران را بر جهان طنین ‏انداز کرد که بسیارى از ملت‏ها و دولت‏هاى آزادى‏خواه و مخالفان نظام سلطه بر برقرارى و توسعه روابط با ایران تأکید کردند؛ روابطى که نه تنها در عرصه منطقه‏اى بلکه به دورترین نقاط جهان نیز گسترش یافت.

وی افزود: این گسترش روابط، اکنون پس از گذشت بیش از دو دهه از جنگ تحمیلى، در ابعاد گسترده ‏اى تبلور یافته به‏ گونه ‏اى ‏که اکنون جمهورى اسلامى از بازیگران مهم در عرصه معادلات جهانى است.

الگوی مقاومت در دفاع مقدس، ایران را بلند آوازه کرد

در جمع ‏بندى کلى از دستاوردهاى بین‏المللى دوران دفاع مقدس مى‏توان گفت که به‏ رغم خواست دشمنان انقلاب اسلامى، جنگ تحمیلى ضمن اینکه موجب تقویت وحدت و اتحاد ملى شد، به تثبیت موقعیت منطقه ‏اى و جهانى جمهورى اسلامى ایران منجر شد به‏ ویژه اینکه ملت ایران الگوى جدیدى به نام مقاومت را به جهانیان عرضه داشت الگویى که به نماد پیروزى حق بر باطل و ملت‏هاى آزادیخواه بر نظام سلطه و استکبار مبدل شد.

الگوى مقاومت ملت ایران، اکنون نه تنها در عرصه منطقه ‏اى بلکه در سراسر جهان مشاهده مى‏شود که تأکید ملت‏ها و دولت‏هاى جهان بر لزوم پایان حاکمیت نظام سلطه بر جهان و لزوم جهانى‏شدن فرهنگ مقاومت براى برقرارى عدالت و برابرى انسان‏ها، نمادى آشکار از این پیروزى بزرگ ملت ایران است که در سایه مقاومت و ایستادگى در جنگ تحمیلى در برابر تمامى حاضران در اردوگاه نظام سلطه، حاصل شده است؛ مقاومتى که انقلاب اسلامى را جهانى ساخت.

آری دشمن از شکست ایران و انقلاب نوپای ایران و در واقع شکست اسلام برای خود رویایی ساخت که با حماقت خودش امروز ایران برای آنها کابوسی وحشتناک انگیز است.