به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه ، همزمان با هفته جهاد کشاورزی امروز پنچشنبه با حضور اهالی دهستان فراغه ، سیدمسعود عظیمی معاونت هماهنگی امور اقتصادی ، سجادی پور ریاست جهاد کشاورزی استان ، مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی ، مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای استان ، حاجی وند مدیر کل میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی و پهلوانی ریاست سازمان ملی بهره وری ایران برای نخستین بار جشنواره زردآلوی تولید دهستان فراغه شهرستان ابرکوه در مرکز این دهستان برگزار شد .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد در این جشنواره ضمن معرفی روستاهای دهستان فراغه و جمعیت چهار هزار نفری این دهستان ، مردم این منطقه را بسیار سخاوتمند و بزرگوار و قابل اتکا عنوان کرد . 

سیدمسعود عظیمی افزود : برای ایجاد ارزش افزوده به یک مدل اقتصادی نیاز داریم و اگر نتوانیم این مدل اقتصادی را روی یک محصول یا یک فرایند اقتصادی متمرکز کنیم ، مسلما آن محصول چون فرایند بر آن استوار نیست با مشکل روبرو خواهد شد .

عظیمی تصریح کرد : اگر بخواهیم بهره وری را تقویت کنیم نیاز داریم که زنجیره های ارزش آن محصول را پیاده سازی کنیم . در نتیجه مدلی که جهت پیشرفت یک محصول در یک منطقه پیشنهاد می شود مدلی است مبتنی بر تحقیق و پژوهش .

وی به استفاده از مدل خوشه در این منطقه اشاره و خاطرنشان کرد : باید بتوانیم از مدل خوشه برای محصول زردآلو در این منطقه استفاده کنیم به دلیل اینکه تمام مراحل کشت ، داشت و برداشت شامل این موضوع می شود ، طراحی این مدل را انجام دهیم.      

معاون اقتصادی استاندار راه حل برطرف شدن مشکلات این بخش را ایجاد این مدل اقتصادی بیان کرد و ادامه داد : اگر جهاد کشاورزی تلاش خود را جهت ایجاد این مدل اقتصادی به کار گیرد و بتوانیم یک شعاع عملکردی را در منطقه پیاده سازی کنیم ، بسیاری از مشکلات این بخش حل خواهد شد .      

سیدمسعود عظیمی در پایان گیلاس و شکوفه های گیلاس را یکی از پرجاذبه ترین توریست ژاپن معرفی کرد و افزود : شکوفه هایی که در شهرستان ابرکوه وجود دارد ، نیاز به تبلیغ این موضوع از ابتدا تا انتهای فرایند جهت تماشای این شکوفه ها دارد .        

فرماندار ابرکوه نیر در این جشنواره اهداف برگزاری این جشنواره را برشمرد و گفت :  هدف اول ، جلب نظر سرمایه گذاران حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی و بخش کشاورزی به پتانسیل بالای زردآلو و سایر میوه های سردرختی در ابرکوه بوده و یکی از مسائلی که در ابرکوه با آن روبرو هستیم بحث فرآوری و بسته بندی و بازاریابی می باشد . 

محمد کاظمی نسب هدف دوم را جهت برگزاری این جشنواره ایجاد یک جریان فرهنگی بیان کرد و افزود : با برگزاری جشنواره ها و همایش های متعدد که در این شهرستان پتانسیل آن موجود است و تمام این رخدادها در کنار آثار باستانی در این شهر نمونه گردشگری می تواند تبدیل به درآمد و دلگرمی مردم شود .

وی ادامه داد : درخواست کشاورزان و مردم این منطقه ایجاد یک سامانه ضد تگرگ است که خیال کشاورزان از رویدادها و مخاطرات طبیعی راحت باشد .

کاظمی نسب درخواست بعدی مردم را ایجاد ایستگاه تحقیقاتی در حوزه تخصصی زردآلو دانست و تصریح کرد : با ایجاد این ایستگاه می توانیم با مشکلات مبارزه با بیماریها و آفاتی که در مورد این محصول و دیگر درختان این منطقه است ، مقابله کنیم و به صورت علمی ضمن مبارزه با آفات ، نسبت به تکثیر گونه های مناسب این منطقه اقدام کنیم .

فرماندار در پایان به درخواست آخر مردم اشاره کرد و خاطرنشان کرد : باید در جهاد کشاورزی پیگیر تصویب اعتبارات و تسهیلاتی مناسب جهت ایجاد سیستمهای سایه بان در باغات این شهرستان شد .       

گفتنی است،در این مراسم با حضور مسئولین کشوری و استانی ، امام جمعه، فرماندار و جمعی از کشاورزان ، از تمبر پستی جشنواره زردآلوی فراغه رونمایی و به تعداد تمبرهای کشور افزوده شد.