به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه ، با حضور محمدرضا صباغیان نماینده مردم شهرستانهای ابرکوه،بافق،بهاباد،خاتم و مهریز در مجلس ، محمد کاظمی نسب فرماندار ابرکوه و شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان ، همایش شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در محل فرمانداری ابرکوه برگزار شد.

فرماندار ابرکوه گفت : شوراها در ساختارهای عقلانی دنیا به سازمان های محلی تشبیه شده تا امور مربوط به مردم را در کف جامعه شناسایی و مدیریت کرده و نظر آنان را به سطوح بالاتر انتقال دهند تا در نهایت رضایتمندی بیشتری را شاهد باشیم.

محمد کاظمی نسب افزود :آنچه در جمهوری اسلامی طی سال های گذشته شاهد هستیم این است که اگر بسیاری از امور را به خود مردم بسپاریم موجب می شود تا بار سنگینی از دوش دولت برداشته شده و امور بهتر اداره شود. چرا که انجام همه امور توسط دولت فرصت اداره امور کلان را از دولت خواهد گرفت .

وی ادامه داد : آنچه در شوراها اتفاق می افتد بخش عظیمی از وظایف حاکمیت است که به شورا موکول شده و خوب هم جواب داده است و توانسته پاسخگوی نیاز های مردم در سطوح مختلف جامعه باشد. شوراها این امکان را فراهم کرده اند که رأی و نظر مردم در تمام امور جاری باشد و رضایتمندی بیشتری را در پی داشته باشد.

کاظمی نسب تصریح کرد : رویکردهای توسعه شهرستان که مبتنی بر مطالعات گسترده است در 3 حوزه برنامه ریزی شده است:

رویکرد اول: با توجه به اینک ابرکوه یک شهر نمونه گردشگری است ، با داشتن پتانسیل های بسیار در روستاها و شهرها برای جذب گردشگر بسیار مستعد است. در طول تاریخ ابرکوه همیشه محل گذر بازرگانان، تجار، سیاحان و گردشگران بوده است. هم اکنون نیز چندین پروژه میلیاردی در حوزه گردشگری در حال انجام است.

رویکرد دوم: جهاد در تغییر الگوی کشت و همچنین تغییر نژاد دام ها است. کشاورزی فعلی که مصرف آب بالایی داشته و در مقابل بهره وری کمتری دارد باید اصلاح شد و در این زمینه دهیاران و شوراهای روستاها و شهر باید با توجیه کردن کشاورزان، این امر مهم را یاری کنند تا بتوانیم بدون توسعه سطوح زیر کشت، کشاورزی موجود را با حداکثر بهره وری حفظ کنیم.

جهاد کشاورزی باید با نظارت دقیق در این زمینه ورود کند. با توجه به اینکه ابرکوه یک سردخانه مناسب و یا صنایع تبدیلی ندارد هم اکنون ارزش افزوده ای که باید به کشاورزان ابرکوهی تعلق گیرد، از شهرستان خارج می شود.

در ابرکوه در مقایسه با سایر نقاط استان کشت های گلخانه ای بسیار ضعیف بوده به طوری که میزان گلخانه های ابرکوه کمتر از 10هکتار است و این عدد اصلا برای ابرکوه مناسب نیست.

توسعه کشت های نوین و اصلاح الگوی کشت و استفاده از روش های آبیاری نوین از جمله برنامه های مورد حمایت دولت است که برای آن نیز تسهیلات و امکانات بسیاری در نظر گرفته شده است. و لازم است شوراها و دهیاران نیز مشارکت کنند تا بتوانیم جهادگونه در این امر عمل کنیم.

رویکرد سوم: برخلاف نظر برخی افراد که می گویند ابرکوه نیازمند صنعت نیست، بابد بگوییم که صنعت در اشتغال زایی موثر است و توسعه صنایع کم آلاینده و کم آبخواه در این شهرستان در دستور کار قرار دارد.

نماینده مردم ابرکوه،بافق،بهاباد،خاتم و مهریز در مجلس نیز گفت: بیان اهمیت و جایگاه شورا در حکومت اسلامی و قانون راه اندازی شوراها تا سال 78 عملی نشده بود، چون حکومت ها نمی خواهند قدرت را به مردم بدهند و امروز این کار بزرگ انجام شده که امروز بیش از 200 هزار نفر اعضای شورای شهر و روستا برای مردم خدمت می کنند. اجرای این قانون خوب بسیار تأثیر گذار بوده است هر چند همین قانون هم به صورت کامل اجرایی نمی شود و نیم بند است. قدرت شوراها بیش از اینها هست.

محمدرضا صباغیان افزود : قدرت باید دست مردم داده شود و مدیریت واحد باشد. شورای عالی استان باید مجلس ایالتی باشد که خودش برای استان قانونگذاری کند و شورای شهر هم مدیریت واحد شهری باشد که شهردار انتخاب کند و شهردار هم پاسخگوی مردم باشد که انجام نشده است.

وی تصریح کرد : امروزه در حال محدود کردن شوراها هستند و بیشتر هم به فرمانداران که منصوبی هستند قدرت می دهند و اصولا نگاهشان به مقامات است. دردآور این است که الان این نگاه در مجلس هم اینچنین است. نتیجه اینکه ما نمی توانیم پیشرفت کنیم و کشورهایی هم که پیشرفت کردند فقط قدرت را به مردم سپردند. حالا می بینیم که چقدر سنگ اندازی می شود و برخی مسئولین اجازه نمی دهند قدرت به دست شوراها باشد. باید هر روز کاری کنیم که شورا جایگاه خود را به دست بیاورد.

صباغیان خاطرنشان کرد : مجلس فعلی ما همه دنبال کار محله هستند که کوچه درست کنند و پول بگیرند وراه درست کنند و قانونگذاری و نظارت درست را کنار گذاشته و همه هم به این موضوع معترف هستند. بخاطر اینکه فکر نماینده ها عوض شود خواستند انتخابات را استانی کنند ک این طرح هم هنوز تصویب نشده است. طرح نپخته ای است فقط احزاب با آن موافق هستند.