گزارش خبری؛

به گزارش روابط عمومي فرمانداري به نقل از خبرنگار مهر،مسئولان ابرکوه در جلسه شورای فرهنگ عمومی به بیان گلایه‌های خود از عملکرد صدا و سیمای استان یزد پرداختند و مدیر‌کل صدا و سیما نیز به بیان مشکلاتی پرداخت که گریبانگیر اصحاب رسانه است.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه شورای فرهنگ عمومی ابرکوه میزبان یک مدیر رسانه‌ای بود و در این جلسه مدیر‌کل صدا و سیمای استان یزد به عنوان نماینده رسانه ملی همانطور که بر عکس بسیاری از رسانه‌ها و از جمله رسانه‌های

مجازی مورد توجه بسیار مسئولان است تیغ انتقادات نسبت به عدم توجه کافی به اخبار شهرستان را نیز‌ به جان خرید.

 سید حسن آسایش و دو تن از معاونان وی امروز پذیرای انتقاداتی چون مدت زمان پخش اخبار وعدم توجه به برخی از حوزه‌های خبری بود.

 بیشترین انتقادات نیز مربوط به عدم پخش مناسب مراسم 17 آبان سالروز ورود امام رضا(ع) به شهرستان ابرکوه بود که امروزه به عنوان یک الگو در کشور تبدیل شده است.

 مراسم عزاداری محرم ابرکوه در صدا و سیمای استان جایی ندارد

 عدم توجه به پخش مراسم عزاداری محرم این شهرستان نیز که علاقه‌مندان بسیاری را در سطح کشور به این شهرستان روانه می‌کند نیز یکی دیگر از مهمترین انتقادات به رسانه ملی در استان یزد بود.

 اما مدیر‌کل صدا و سیمای استان یزد نیز دست خالی به این جلسه که با عنوان "بررسی مسائل خبری ابرکوه" تشکیل شده بود و تحت الشعاع صحبت‌ها در مورد صدا و سیما به "بررسی اخبار صدا و سیما" تبدیل شده بود و حتی

صحبت‌های خبرنگاران دیگر شهرستان ابرکوه نیز به حمایت از همکاران رسانه‌ای خود در رسانه ملی تبدیل شده بود نیامده بود.

 آسایش البته در این جلسه به بیان برخی از مشکلات کار خبری در شهرستان‌ها پرداخت تا یکبار هم که شده مسئولان این در‌د دل‌ها را که از زبان تمامی خبرنگاران رسانه‌ای و با‌رها و بارها شنیده بودند از زبان وی به عنوان بزرگترین و

فراگیرترین رسانه کشور نیز بشنوند.

 مسائلی از جمله تلاش برای کمک به رسانه‌ها و همچنین خبرنگارانی که با کمترین هزینه و امکانات به فعالیت می پردازند.

 به هرحال به نظر می‌رسید که  مدیر‌کل صدا و سیما با سخنان خود توانست مسئولان را قانع کند و با اعلان این که با امکانات خود تلاش خوبی داریم و با پیشنهاد خود مبنی بر تلاش مسئولان ابرکوه مانند تعدادی دیگر از شهرستان‌ها برای

راه اندازی دفتر خبری برای ارتقای فعالیت‌ها که با جواب مثبتی نیز روبرو نشد، توپ را به زمین مسئولان شهرستان انداخت.

 پخش خبرهای شهرستان ابرکوه در رسانه ملی کمرنگ شده است

 امام جمعه ابرکوه در این جلسه با تشکر از فعالیت‌های رسانه ملی اظهار داشت: پخش خبرهای شهرستان در سیمای استانی کم رنگ شده است ‌و اطلاع داریم که خبرنگاران به وظیفه خود عمل می کنند.

 حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی از انتظارات برای برجسته شدن سالروز ورود امام رضا(ع) و رهبر معظم انقلاب به ابرکوه نیز سخن گفت.

 سالروز ورود امام رضا (ع) به ابرکوه مورد بی توجهی رسانه ملی

 مسئول میراث فرهنگی ابرکوه نیز با اشاره به سوژه‌های خوب خبری در این شهرستان اظهار داشت: سالروز ورود امام هشتم و اقامت ایشان در این شهرستان مسئله مهمی برای استان یزد است که چندان مورد توجه رسانه ملی در استان

یزد قرار نمی گیرد.

 محمد‌علی اکرمی به عنوان پیشنهاد افزود: سال گذشته سه مستند در مورد صنایع دستی ابرکوه با هزینه‌های میلیونی ساخته شده است و در سطح استان نیز چنین فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد که می‌توان با تعامل با ادارات کل نسبت به

پخش آنها اقدام کرد.

 وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به این که استان یزد به عنوان بزرگترین شهر خشتی جهان شناخته شده است به این مسئله و شناسایی مناسب میراث فرهنگی استان یزد در برنامه ها کمتر توجه شده است.

 عضو شورای شهر ابرکوه و خبرنگار پیشکسوت صدا و سیما نیز به بیان گلایه‌های مردم از عدم پخش مناسب مراسم 17 ابان سالروز ورود امام هشتم پرداخت.

 محمدرضا ربانی البته به این نکته نیز پرداخت که این مراسم که برای نخستین بار از 8 سال پیش برگزار می‌شود به گفته مسئولان کشوری به عنوان الگویی برای دیگر شهرها تبدیل شده است.

 رفتارهای رسانه ملی سبب سرخوردگی مردم ابرکوه شده است

 وی  ادامه داد: متأسفانه این‌گونه برخوردها باعث سرخوردگی مردم ابرکوه شده است و صدا و سیمای مرکز فارس که در این شهرستان قابل رویت است و در حالی که هیچ برنامه‌ای از ابرکوه به نمایش نمی‌گذارد به علت تنوع برنامه‌های خود،

مخاطب بیشتری نسبت به شبکه استان یزد دارد.

 این فعال فرهنگی همچنین بر لزوم راه اندازی سریعتر شبکه دیجیتال در این شهرستان با توجه به درخواست‌های مردمی تأکید کرد.

 ربانی با اشاره به این که ابرکوه یک بیستم استان یزد است افزود: بر همین روال باید تهیه برنامه‌های صدا و سیمای استانی اعم از خبر، گزارش و مستند نیز به همین نسبت تقسیم شود.

 نخستین آثار باستانی ثبت شده در استان یزد مربوط به ابرکوه است

 وی یادآور شد: نخستین آثار باستانی استان یزد که به ثبت رسیده است 4 اثر از شهرستان ابرکوه بوده است و برخی از آثار تاریخی ابرکوه  جای کار بسیاری برای معرفی استان یزد دارد.

 رئیس اداره تبلیغات اسلامی ابرکوه نیز به گلایه از عدم پخش برنامه های رادیو معارف در ابرکوه پرداخت که قول مساعد یکی از معاونین مدیر‌کل برای حل این مشکل را به دنبال داشت.

 پور‌قیومی همچنین با اشاره به گلایه‌های هیئت‌های مذهبی از عدم پخش مناسب عزاداری محرم در ابرکوه که با آداب و سنن خاص برگزار می‌شود خواستار ارائه جواب قانع‌کننده برای مردم شد.

 رئیس اداره ورزش و جوانان ابرکوه نیز به اظهار گلایه ورزشکاران شهرستان برای دیده نشدن در فعالیت‌های خبری سیمای یزد پرداخت.

 ابوالفضل قاسمی افزود: ابرکوه چندین نماینده در مسابقات استانی و کشوری دارد ولی توجه کافی به این فعالیت‌ها که با کمترین امکانات انجام می شود وجود ندارد.

 وی عدم پخش مناسب حضور دوندگان دو استقامت ولایت در ابرکوه و عدم توجه به ورزش زورخانه‌ای را از دیگر موارد برای حمایت از طرف سیمای استانی ذکر کرد.

رئیس اداره بهزیستی ابرکوه نیز در این جلسه با تشکر از صدا و سیمای استان یزد اظهار داشت: تمام اخبار ما پوشش  داده شده است و از این جهت گلایه‌ای نداریم. 

قاسم موحدی که از اهالی بخش بهمن است همچنین خواستار توجه به پخش کانال‌های تلویزیونی در این بخش شد.

 

نوروزی از مسئولان ناحیه مقاومت بسیج ابرکوه نیز اظهار داشت: ابرکوه شهر 275 شهید دفاع مقدس و 25 هزار بسیجی است که با توجه به این که بیشتر دوران مقدس در زمانی اتفاق افتاد که این شهرستان زیرمجموعه استان فارس بود در

حال حاضر تصاویر کمی از این دوران از صدا و سیمای یزد پخش می‌شود و باید نمایش حضور مردم ولایتمدار ابرکوه در این دوران‌، هر چه بیشتر مدنظر قرار گیرد.

 

صدا و سیما ظرفیت های خود را در ابرکوه مورد استفاده قرار دهد

 

فرماندار ابرکوه نیز با اشاره به این که گلایه و انتقاد مایه پیشرفت است؛ از صدا و سیمای استان خواست از ظرفیت‌های خود و پتانسیل برخی از شهرستان‌ها از جمله مراسم ورود امام رضا(ع) برای مطرح شدن بیشتر استان یزد در کشور بهره

ببرد.

 

اسماعیل برزگرزاده افزود: مردم اقصی نقاط کشور برای دیدار از برنامه‌های محرم ابرکوه به این شهرستان می‌آیند که نشانه اقبال عمومی به این برنامه‌ها است ولی صدا و سیمای یزد به بهانه این که آنان در خیابان حرکت می‌کنند از پخش آن

خودداری می‌کند در حالی که این مسئله منطقی نیست و باید خود را با مردم همراه کنید و انتظار داریم که در برنامه‌های صدا و سیما عدالت رعایت شود و شهرستان‌ها بیشتر دیده شوند.

 

مدیرکل صدا و سیمای یزد: به شنیدن انتقاد عادت داریم

 

مدیر‌کل صدا و سیمای استان یزد نیز با بیان این که به شنیدن گلایه‌ها عادت داریم و شغل ما شنیدن انتقاد است از مجموعه خود دفاع کرد و به حاضرین اطمینان داد که عدالت را رعایت می‌کند و هیچ خبر و گزارش با ارزش خبری بدون پخش

نمی‌ماند.

 

آسایش البته این نکته را نیز یادآور شد که‌ رسانه ملی به تنهایی و با امکانات محدود خود نمی‌تواند پیشگام جنگ رسانه‌ای دشمن باشد و مسئولان نیز باید یاری‌رسان این مجموعه و خبرنگاران باشند.

 

وی ا فزود: رسانه‌های مجازی در جهان به مانند سابق نیست و رویکردی به شدت تخریبی دارند و دیگر دورانی نیست که بتوان اخبار را کتمان کرد و همین مسئله می طلبد که با همین ابزار به جنگ تخریب‌ها برویم.

 

آسایش همچنین این نکته را نیز مورد تأکید قرار داد که برای رسانه‌ها به عنوان نمایندگان مردم  دیگر اخبارهای معمولی چون رفت و آمد و جلسات مسئولان مورد توجه جدی نیست و مسئولان و خبرنگاران نیز باید با هنرمندی به تولید خبر و

گزارشات مورد اقبال مردم روی بیاورند.

 

در برنامه ابرکوه از شخصیت های کشوری استفاده شود تا اخبار آن پوشش داده شود!!!

 

آسایش در مورد انتقاد از پخش نامناسب مراسم 17 آبان گفت: اگر برای شما این برنامه مهم است به طور مثال در این برنامه از شخصیت‌های کشوری استفاده کنید که از طرف صدا و سیما نیز برد کشوری پیدا خواهد کرد‌.

 

وی همچنین علت پخش مراسم محرم ابرکوه را که در فضای باز انجام می‌شود عدم تجهیزات مورد نیاز برای ضبط این برنامه‌ها در سطح شهرستان عنوان کرد و گفت: می‌توانید با تأسیس دفتر خبری در شهرستان که با هزینه‌های خودتان و

همکاری صدا و سیما به انجام می‌رسد مشکلات عدم پخش برخی از برنامه‌ها که کیفیت نا‌مناسب است را بر طرف کنید.

 

با توجه به این که در نامه ارسالی موضوع جلسه بررسی وضعیت خبر در شهرستان قید شده بود دیگر خبرنگاران شهرستان نیز به بیان صحبت پرداختند ولی از آن جا که جلسه تنها پیرامون وضعیت خبر صدا و سیما در شهرستان بود آنان نیز

که شاهد تلاش‌های همکاران صدا و سیمایی خود بودند محور صحبت‌های خود را پیرامون حمایت از تلاش‌‌های آنان قرار دادند.