به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه؛ جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان ابرکوه با حضور آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، محمد کاظمی نسب فرماندار ابرکوه، حجت الاسلام حسینی امام جمعه ابرکوه، محمد حسین امامی مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد و جمعی از مسئولین در محل فرمانداری برگزار شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد گفت: امکانات معیشتی و محل اسکان موقت که مردم در آن احساس امنیت و آرامش داشته باشند، باید به سرعت برای آنان فراهم شود.

آیت‌الله ناصری، خاطرنشان کرد: در رابطه با بازسازی خانه‌هایی که کاملاً تخریب شده و مواردی که نیاز به مرمت دارد، ستاد مدیریت بحران، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام، سپاه و ... همکاری‌های لازم را داشته و با مشارکت هر یک‌بخشی از کار را تقبل کرده و به سرعت انجام دهند.

امام جمعه یزد اذعان کرد: تصمیمات باید از همین امروز گرفته شود و از فردا مراحل اجرایی آن آغاز شود. لذا در این رابطه فرماندار و کارشناسان برنامه‌ریزی کرده و افراد که قوی هستند پیگیری جدی را آغاز کنند.

در ادامه فرماندار ابرکوه ضمن قدردانی از تلاش های گروه های جهادی و ناحیه مقاومت بسیج برای حضور در روستای سیل‌زده فیروزآباد و کمک به مردم، اظهار کرد: در ساعات اولیه بارش روز 16 آذر ماه آب‌های جاری در شرق، غرب و شمال ابرکوه جریان پیدا کرد که بخشی در بیرون از شهر مهار و بخشی هم وارد شهر شد و خساراتی را به منازل مسکونی و زیرساخت‌های شهری و کشاورزی شهرستان وارد کرد.

محمد کاظمی نسب مجموع خسارت‌های ناشی از بارندگی را 304 میلیارد و 600 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: بیشترین خسارت‌ها که حدود 200 میلیارد تومان برآورد شده است مربوط به حوزه کشاورزی بوده و به نظر می‌رسد در سال آینده درآمد بخش کشاورزی به نصف کاهش یافته و بعضا مردم در معیشت خود با مشکل مواجه شوند.

کاظمی نسب یادآور شد: اعتبارات دولتی سال 98 بر روی کاغذ 25 میلیارد تومان بود که تنها 6 میلیارد آن محقق شد و در سال 99 نیز 24 میلیارد تومان بوده است که تا کنون کمتر از 3 میلیارد محقق شده و پیش‌بینی می‌شود دو میلیارد دیگر نیز در آینده به شهرستان اختصاص یابد.

مقام عالی دولت تأکید کرد: از نظر مالی دستمان خالی است و خسارت‌های وارد شده نیز بسیار سنگین است که باید به سرعت جبران شود. در همین راستا باید همه دستگاه‌ها همکاری داشته باشند تا بتوانیم ابتدا وضعیت زندگی مردم آسیب‌دیده را به حالت اولیه باز گردانده و سپس سایر خسارت‌ها را جبران کنیم.