به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه؛ پنجمین جلسه شورای اداری شهرستان با حضور محمد کاظمی نسب فرماندار ابرکوه، سید خلف حوتی نژاد معاون فرهنگی رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، حجت الاسلام و المسلمین حسینی امام جمعه ابرکوه، معاونین فرماندار، بخشداران بهمن و مرکزی، جمعی از مدیران و مسئولین شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

فرماندار ابرکوه در پنجمین جلسه شورای اداری با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید گفت: ابرکوه یکی از شهرستان های پیش روی استان در حوزه کتاب و کتابخوانی است و در سال های گذشته جز نامزدهای پایتخت کتاب بوده که جزء 20 شهر خلاق در حوزه کتاب نام گرفته و امسال ابرکوه همچنان در رقابت با حدود 400 شهر بین 1430 شهر در کشور است.

کاظمی نسب افزود: سال اعتباری جدید آغاز شده و نسبت به سال گذشته در تلمک داریایی ها 6 درصد افزایش اعتبارات داشتیم اما نسبت به سال 97 قابل مقایسه نیست لذا دستگاه های اجرایی و اداری در جذب اعتبارت نهایت تلاش را داشته باشند و همچنین نقش رئیس اداره حیاتی است که برای جذب این اعتبارات به خصوص اعتباراتی که به صورت استانی توزیع می شود پیگیری لازم را انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: در یکسال گذشته اقدامات خوبی انجام شد به واسطه تأمین اعتبار تملک دارایی اعتبارات ملی و استانی، پروژه هایی احیا شدند از جمله این پروژه ها راه آهن یزد – اقلید، کمربندی و تقاطع های غیر همسطح، احداث جاده ابرکوه - صفاشهر، دو بانده شدن جاده ابرکوه - مهردشت و ... بوده است.

وی در حوزه کشاورزی اظهار داشت:  درآمد کشاورزی و دامداری در یکسال گذشته حدود هزار میلیارد تومان بوده که با مصرف 110 میلیون متر مکعب یعنی حدود 4 هزار لیتر در ثانیه 8 هزار نفر اشتغال ایجاد شده و 20 درصد هزینه های کشت و داشت و برداشت  یعنی 800 میلیارد تومان کل سود و خلق ثروت در حوزه کشاورزی است که باید در این حوزه تحول اساسی ایجاد شود با این میزان مصرف آب.

محمد کاظمی نسب ادامه داد: یکی از واحدهای صنعتی بزرگ ما با مصرف آب کمتر از 10 لیتر در ثانیه 800 میلیارد تومان سود سالانه آن است که قرار بر مقایسه کشاورزی و صنعت نیست اما در بهره وری در کشاروزی باید تجدید نظر شود.

فرماندار تصریح کرد: ما در کشاورزی هزینه فرصت از دست رفته زیادی داریم که کمتر توجه میشود. حدود 7 هزار میلیارد تومان در سال کشاورزی ابرکوه باید تولید ثروت  کند که 800 میلیارد تومان است یعنی 10 برابر کمتر از آن چیزی که باید باشد در حالی که ما میتوانیم 7 هزار میلیارد تومان در سال درآمد داشته باشیم و این ضرر و خسارتی است که هر سال کشاورزان ایجادمی کنند.

وی افزود: ما ناگزیر به تغییر الگوی کشت در شهرستان هستیم و تلاش برای صنعت در جای خود ادامه دارد اما سنخیت ابرکوه با کشاورزی است و باید الگوی کشت اصلاح شود. در حوزه کشاورزی به عنوان یک تکلیف باید اقدام به جهاد تغییر کشت صورت گیرد.

معاون فرهنگی رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابرکوه شهر متفاوتی است در بین شهرستان های یزد. از نظر فضای فرهنگی و هنری کاملا پر رنگ پر انرژی و فعال است. همه مباحث فرهنگی و هنری که استارت می خورد در این شهر تبدل می شود به جریان فرهنگی و هنری. که نشان دهنده پشتوانه فرهنگی و تاریخی است.

حوتی نژاد افزود: سواد قدرت و مهارت تفسیر و تحلیل دانش بشر است.  اگر میخواهیم به این سواد برسیم باید محور برنامه ها دانایی باشد و یکی از ابزراهایی که می تواند ما را به سمت دانایی محور ببرد کتاب است . لذا برای کتاب هیچ جایگزینی وجود ندارد زیرا تمام رسانه هایی که داریم رسانه هایی هستند که مجبور هستیم تحمل کنیم و داده هایی است که به خورد افراد داده می شود به صورت گذرا ولی کتاب داده ای است که می توانید برگردید و دوباره آن را بازآفرینی، تحقیق و پژوهش کنید.

وی ادامه داد:  پایتخت کتاب بهانه ای برای انسجام مدیریت شهری و شناسایی گروه هایی است که در این زمینه کتابخوانی کار می کنند و برای جریان سازی ابرکوه توانست در بین شهرهای کشور جز 20 شهر باشد و ما در نظر داریم یزد را به عنوان پایتخت جهانی کتاب معرفی کنیم و پایتخت کتاب ایران را از استان یزد نگذاریم خارج شود و نماینده ما ابرکوه خواهد بود به خاطر داشته هایی که دارد و برنامه هایی که میخواهد در آینده برای حوزه کتاب و کتابخوانی داشته باشد.

حوتی نژاد اذعان کرد: هر کدام از افراد با سمن ها و سازمان های مردم نهاد در ارتباط باشند و طرح ها به وسیله نهادهای غیر دولتی و با استفاده از پتانسیل هیت های مذهبی، حسینیه ها و مساجد، بسیج و سپاه، دانشگاه ها، ورزش و جوانان و تیم های ورزشی، رسانه ها و مطبوعات می توانند سفیران ما برای انعکاس اخبار باشند.

وی خاطر نشان کرد: طرح پایتخت کتاب مربوط به یک سازمان خاص نیست و همه مدیران اجرایی باید آن را به عنوان یک برنامه برای پیشرفت و توسعه شهرستان در نظر بگیرند.

امام جمعه ابرکوه گفت: هرچند عنوان پایتخت کتاب ایران هرسال به یک استان تعلق می‌گیرد؛ اما ما تلاش داریم با توجه به ملاک‌ها و امتیازاتی که ابرکوه توان کسب آن را دارد، سنت‌شکنی کرده و این بار اجازه ندهیم که این عنوان از استان یزد خارج شود.

حجت‌الاسلام حسینی اذعان کرد: باید در طرح پایتخت کتاب نشان دهیم که ابرکوه نماد عینی فرهنگ و تمدن اسلامی در کشور و زبان گویای سبک زندگی در قالب قنات، قنوت و قناعت است. ضمن اینکه ابرکوه خاستگاه علما و فرزانگانی همچون ملاعبد الرزاق ابرقویی (استاد ملاصدرا) و دیگر چهره‌های علمی برجسته در کشور است.

وی با بیان اینکه ابرکوه می‌تواند محور فرهنگ و تمدن کتاب و کتاب‌خوانی باشد که آینده‌اش را معطوف به گذشته کند، افزود: در طرح پایتخت کتاب ایران باید جای خالی فرزانگان گذشته همچون عزیزالدین نسفی را پُر و زمینه را برای موقعیت برتر علمی و فرهنگی شهرستان فراهم کنیم.