به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه ، با حضور فاطمه دانش مدیر کل امور بانوان استان ، محمد کاظمی نسب فرماندار ابرکوه ، علی اکبر اسحاقی معاون سیاسی فرماندار ، محمدعلی اکرمی بخشدار بهمن و دیگر مسئولین ، جلسه کارگروه تخصصی زنان شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل شد .

 مدیر کل امور بانوان استان گفت : راهبردهای 16 گانه مقام معظم رهبری در حوزه خانواده به زیبایی مطرح شده و تمامی موارد از بحث فرزند آوری، پرورش، تربیت، تعلیم و تعلم تا بحث اشتغال مطرح شده و مهمترین مسئله بحث تکریم سالمندان است که رهبری هم مطرح کردند.

دانش افزود : فضای اتاق کودک و مادر مصوبه سال 97 توسط مشاور بانوان در وزارت کشور مطرح شد که تجهیز اتاق مادر و کودک را در فضاهای عمومی داشته باشیم که مدیریت اجرایی آن هم شهرداری ها و اعضای شورای شهر هستند.

وی بر اشتغال و رونق تولید تاکید کرد و اظهار داشت : برخی ارگان ها مانند اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی، کمیته امداد برنامه های خوبی در راستای بحث تسهیلات و کمک به اشتغال و رونق تولید را دارند. وام های فراگیر و روستایی و امثال آن را داریم که حمایت های دولت در این راستا است.

مدیر کل بانوان خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه نیمی از جمعیت را بانوان تشکیل می دهند و می توان حضور بانوان را در تمامی عرصه ها خصوصا بحث فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم، پیشنهاد می شود استفاده از ظرفیت دستگاه ها و تمرکز را در بحث اشتغال به خصوص در حوزه بانوان خود سرپرست و بد سرپرست در حوزه بهزیستی، کمیته امداد و اداره تعاون داشته باشیم. در معاونت زنان ریاست جمهوری هم یک تفاهم نامه با معاونت زنان و صندوق مهر ایران بسته شده که برای زنان خود سرپرست وام به صورت قرض الحسنه پرداخت می شود و ظرف هفته های آینده سهمیه هر شهرستان را به فرمانداران اعلام می کنیم که می توانند افراد واجد شرایط را به بانک معرفی کنند .

فاطمه دانش به بیان نکات قوت شهر ابرکوه اشاره کرد و افزود : ابرکوه در برخی از برندها سرآمد است و یک نقطه قوت است. با توجه به اینکه ابرکوه شهر نمونه گردشگری است و با توجه به مجموعه های گردشگری و تاریخی که در شهرستان است، بحث تکدی گری باید بیشتر پیگیری شود. باید نواقص بانک اطلاعاتی تکدی گری را داشته باشیم و در حوزه بهزیستی خانه های امن را هم داشته باشیم.

تکدی گری چهره منفی و ناموزون برای شهر خواهد داشت و در کنار آن بحث کودکان بازمانده از تحصیل و نگاه به این کودکان را خواهیم داشت. اگر خانه های امن را برای بحث تکدی گری داشته باشیم می توان این موضوع را سامان دهی کرد.

وی ادامه داد : تکدی گری ها اکثرا غیربومی هستند و بعضا اتباع غیر مجاز هم هستند و اگر یک جدیت در این حوزه باشد و دستور ویژه فرماندار باشد می توانیم در این حوزه برنامه هایی را انجام دهیم.

دانش خاطرنشان کرد : پیشنهاد می شود با توجه به اینکه شهرستان ابرکوه یکی از مسیرهای اصلی گردشگری و ورودی استان از سمت فارس است می توانیم بازارچه دائم صنایع دستی ابرکوه را در کنار سرو ابرکوه داشته باشیم.

مدیر کل بانوان تصریح کرد : ما در بحث دفتر بانوان برند سازی صنایع دستی را در دستور کار قرار دادیم  که از هر شهرستان چند نفر در این کارگاه حضور داشته باشند و بتوانیم در حوزه کارآفرینی برند سازی کنیم و بانوان را در حوزه بازاریابی توانمند کنیم . در ابرکوه بحث چنته بافی و عروسک جلی که آن هم ثبت شد ، نیاز به یک راهبرد و یک لیدر کارآفرین دارد که در کنار احیا کننده آن این صنایع را به عنوان برند شهرستان معرفی کند و خانه صنایع دستی یا فروشگاه صنایع دستی به صورت دائم یا حداقل در فصول گردشگری دایر باشد و دوره های آموزشی که خاص مرکز استان نباشد در حال پیگیری می باشد.

وی در بحث حقوق کودک و خانواده اظهار داشت : همانطور که همه می دانید در سال 94 ایران تحت لوای کنوانسیون بین المللی حقوق کودک درآمد و توسط هیئت وزیران مصوب و به استان ها اعلام شد. بحث حقوق کودک را در حوزه زیر 18 سال تعریف می کنیم و امید است فرماندار در رابطه با درخواست تشکیل یک دادگاه تجدید نظر خاص ویژه کودکان بزهکار را داشته باشند که ما بتوانیم در تمام اوقات نگاه ویژه به حوزه دادرسی خانواده و بحث کودک داشته باشیم.

فرماندار ابرکوه هم گفت :دستگاه های متولی  کار کودک و نواجوان هر کدام به صورت محدود این کار را انجام می دهد. اما اهمیت موضوع بانوان در کشور ما بسیار مهم است و در بدنه وزارت کشور اداره ای را اختصاص دادند به معاونت سیاسی اجتماعی و اینک این حوزه به گستردگی که وجود دارد در سطوح استانداری، فرمانداری و شهرداری ها هم به اموراتش رسیدگی می شود.

محمد کاظمی نسب افزود : رویکرد حوزه بانوان رویکرد جهت دهی به فعالیت های بانوان و عموما توجه به مسائلی است که به آن باید توجه داشته باشیم و به تقویت موسسات مردم نهاد پرداخت تا این فعالیت ها هدایت شود.

وی تصریح کرد : بسیاری از امور را رسمی و دولتی نمی توان به آن پرداخت و در تمام دنیا اینچنین است. عموما برنامه هایی که درون مایه اجتماعی دارند مثل حوزه بانوان، کودکان و نوجوانان  اگر دولت بخواهد ورود کند توفیق چندانی ندارد، چون اگر برای یک موضوع اجتماعی سازوکار اداری تعریف کند خود را در دامی انداخته است که این تله بروکراسی مانعی برای پیشرفت او می شود. لذا توصیه می شود این حوزه ها به سمت فعالیت سازمان های غیر دولتی و مردم نهاد هدایت شود چون به اندازه کافی انعطاف دارد و در تدوین دستورالعمل ها منعطف هستند و نیازها را سریع ترشناسایی و واکنش نشان می دهند.

در پایان ازخدمات شایسته وارزنده ی عظیمه آدمی کارشناس امور بانوان فرمانداری ابرکوه با اهدای لوح تقدیر،تجلیل شد.