به گزارش روابط عمومی فرمانداری ابرکوه ، سومین جلسه شورای اداری شهرستان و آیین تکریم و معارفه رییس میراث فرهنگی ابرکوه ،با حضور فاطمه پهلوانی رییس سازمان ملی بهره وری ایران،مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان ، حجت الاسلام حسینی امام جمعه، محمد کاظمی نسب فرماندار ابرکوه و دیگر اعضای شورای اداری، در سالن اداره ارشاد برگزار شد .

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان گفت: مهمترین عملکرد یک رئیس در میراث فرهنگی جلوگیری از تخریب  بنای تاریخی است و رئیس سابق میراث حداکثر تلاش خود را برای حفظ این آثار انجام داد و اقدامات خوبی در راستای توسعه گردشگری و صنایع دستی و مرمت آثار انجام شد.

مصطفی فاطمی با اشاره به شهر ابرکوه به عنوان یک شهر نمونه گردشگری افزود: شهرستان ابرکوه متفاوت از سایر شهرستان ها است و تلفیق آثار تاریخی، طبیعی، فرهنگی، صنایع دستی و ... به قدری زیاد است که می توانیم آن را یکی از غنی ترین شهرها در حوزه سه گانه خود بدانیم و قرار گیری شهرستان ابرکوه در نقطه ثقل مثلث گردشگری ایران باعث شده است که از سه حوزه فارس، اصفهان و یزد مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد:در حوزه آثار طبیعی شهرستان ابرکوه جزء شهرهای استان است که جاذبه های طبیعی بیشماری دارد که در صدر آنها ، سرو ابرکوه که به عنوان یکی از برجسته ترین آثار طبیعی کشور است ، مد نظر است .

فاطمی با تاکید درآمد زایی نمودن سرو ابرکوه تصریح کرد : در چند سال گذشته تلاش کردیم که سرو ابرکوه در قالب هیئت مدیره اداره شود که حداقل درآمدهای خودش به سمت شهرستان برگردد و ساماندهی مجموعه و استفاده از ظرفیت هیئت امنایی آن مورد انتظار است.

مدیر کل میراث به پیگیری  ثبت جهانی بادگیر اشاره کرد و افزود: پرونده ثبت جهانی این اثر باید احیا تا در قالب فرا ملی با کشور دوم به یونسکو ارسال شود و روند تکامل بادگیر که در یزد مشهود است در این پرونده به عنوان خواستگاه بادگیر مطرح شود که سرآمد آن بادگیر آقازاده است .

وی افزود: سرو ابرکوه به تنهایی امکان ثبت جهانی ندارد اما در قالب درختان دیرزیست در صدر آن با محوریت سرو ابرکوه  دو کمیته برای تدوین پرونده منصوب کردیم و انشااله درهمین امسال بتوانیم کامل و به یونسکو ارسال کنیم.

فاطمی در حوزه خانه های تاریخی تصریح کرد:ابرکوه یکی از سرآمدترین شهرهای کشور با معماری اصیل ایرانی و تزئینات داخلی است،  در سفر قبلی می توان ابرکوه را به لحاظ تعدد خانه های بی نظیر امثال خانه آقازاده و خانه های اطراف آن به عنوان نمادهای فرهنگی شهر ، کاشان یزد نامید .

مدیر کل میراث استان اظهار کرد :در حوزه طبیعت گردی و ورزش های کویری هم استفاده از این ظرفیت مورد انتظار است و امید است شاهد ایجاد یک کمپ کویری خوب باشیم.

 تعدد قلعه ها مخصوصا ارگ شهرسب و اماکن مذهبی هم در این شهرستان باید مورد توجه قرار گیرد .

امام جمعه ابرکوه در این مراسم بحث میراث را اولویت اول عنوان کرد و گفت :ما در شهرستان ظرفیتی داریم که از آن مغفولیم و آن ظرفیت مهم و تأثیرگذار در فرهنگ و اقتصاد و حفظ سابقه شهرستان، ظرفیت گردشگری و میراثی است و داشتن بیش از 450 اثر میراثی برای شهرستان یک برگ توفیق و برنده ای است.

حجت الاسلام حسینی افزود :باید چرخه حرکت اقتصادی و رونق اقتصادی و فعالیت استان را بر محور میراثی و گردشگری قرار دهیم که هم اقدام ما باعث حفظ آثاری است که از نیاکان گذشته برای ما به جا مانده و هم اینکه ظرفیت را که فعلیت ندارد به آن فعلیت ببخشیم.

وی ادامه داد:ظرفیت میراث فعلیت است اما بهره برداری قوه است. سرمایه گذاری در بخش گردشگری صرفا یک منفعت شخصی نیست بلکه منافع اجتماعی و میراث فرهنگی را حفظ و حراست می کند.

حسینی با اشاره به ظرفیتهای این شهرستان تصریح کرد: ظرفیت های ماهنوز بالقوه است و جهت بهره برداری باید از تمام پتانسیل های خود استفاده کرد و علاوه بر بحث حفظ میراث، مولد میراث هم باشیم.

در این مراسم حمید مشتاقیان رئیس سابق اداره میراث فرهنگی اردکان به عنوان رئیس جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابرکوه معرفی شد و از خدمات مجاهد کرباسی تقدیر و قدردانی شد .