گزارش خبری

 

 

به گزارش روابط عمومي فرمانداري به نقل از خبرنگار مهر، کشت گلخانه ای با توجه به اینکه سهمیه آب کشاورزی همواره در حال کاهش است و اراضی زراعی با توجه به میزان جمعیت جهان ناکافی است، مزایای بسیار خوبی دارد که مهمتر از همه بازدهی

بالای این نوع کشت هاست.

از مزایای کشت گلخانه ای می توان به افزایش تولید در واحد سطح (10 برابر کشاورزی هوای آزاد)، افزایش کیفیت محصولات تولیدی و صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرد.

تولید بیش از یک محصول در سال، عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت، امکان تولید محصول در تمام فصول سال و ایجاد فرصت های مناسب شغلی برای جوانان از دیگر مزایای کشت گلخانه ای است که باعث

اقبال روزافزون به این نوع کشت شده است.

در استان یزد بیشتر گلخانه ها در شهرستانهای یزد، صدوق، مهریز و تفت متمرکز شده اند و در شهرستانهایی نظیر ابرکوه و خاتم، جهاد کشاورزی هنوز به طور جدی به بحث گلخانه داری نپرداخته است.

اما این روزها خبرها حاکی از آن است که شهرستان ابرکوه نیز برای گسترش این نوع کشت زیرساخت های لازم را فراهم آورده و جوانان به ویژه فارغ التحصیلان بخش کشاورزی این شهرستان نیز استقبال خوبی از کشت گلخانه ای داشته اند.

در آغاز کار با شکست مواجه شدیم/ امکانات و دانش ناکافی طرح را به شکست کشاند

رئیس جهاد کشاورزی ابرکوه در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال 1378 احداث گلخانه در ابرکوه آغاز شد و 60 متقاضی با اخذ تسهیلات، اقدام به احداث گلخانه در مناطق مختلف شهرستان کردند.

محمدعلی حاتمی زاده افزود: در سال 1379 سطح زیر کشت گلخانه ای شهرستان ابرکوه به 10 هکتار رسید اما این طرح به دلایلی با شکست مواجه شد که علت آن عدم آموزش و آشنایی بهره برداران با اصول کشت گلخانه ای بود که باعث

طغیان آفات و بیماری ها و در نتیجه کاهش شدید عملکرد شد.

وی بیان داشت: عدم دسترسی بهره برداران این بخش به بازار مناسب، درآمد پایین و عدم دسترسی به وسایل اولیه و نهاده های مناسب مورد استفاده در گلخانه از قبیل نایلون، مشعل و سم و کود، برخی دیگر از دلایل در این زمینه بود،

ضمن اینکه اسکلت های غیر استاندارد گلخانه ها و چوبی بودن آنها که استحکام کافی در برابر باد و طوفان را نداشت، باعث افزایش بیماری های قارچی در گلخانه ها شد.

شروعی دوباره/ زیرساختها فراهم شد

حاتمی زاده اظهار داشت: در سال 1388 با توجه به خشکسالی های پی در پی و لزوم تغییر الگوی کشت برای مقابله با خشکسالی و اشتغالزا و مقرون به صرفه بودن گلخانه، تصمیم به توسعه کشت گلخانه ای در شهرستان گرفته شد.

 

وی افزود: افزایش تعداد فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در شهرستان نیز از دیگر عواملی بود که مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با رفع نواقص و برگزاری کلاس های آموزشی تصمیم به حرکت در این مسیر گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اظهار داشت: تاکنون مبلغ 450 میلیون تومان از محل اعتبار خشکسالی و استانی سال های 89 و 90 برای احداث زیرساخت ها از جمله تسطیح، زیرسازی جاده، اجرای آبرسانی و برق رسانی درمجتمع گلخانه ای

هروک به مساحت 15 هکتار شامل 53 واحد سه هزار مترمربعی هزینه شده است.

وی یادآور شد: این مجتمع آماده واگذاری به فارغ التحصیلان کشاورزی است و تاکنون پرونده 43 نفر از متقاضیان برای اخذ مجوز به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ارسال شده و تسهیلات تعدادی از افراد در کارگروه

توسعه کشاورزی شهرستان و استان تصویب شده است و برای اخذ وام به بانک کشاورزی معرفی شده اند.

حاتمی زاده ادامه داد: همچنین 30 نفر از متقاضیان گلخانه که آب و زمین شخصی داشته اند، برای اخذ مجوز به سازمان نظام مهندسی معرفی شده اند.

مراحل اخذ مجوز و تسهیلات/ تسهیلات 30 میلیون تومانی به ازای هر هزار مترمربع

حاتمی زاده در مورد مراحل اخذ مجوز مرتبط اظهار داشت: مراجعه به شرکت های خصوصی طرف قراداد جهاد کشاورزی، بازدید کارشناس از محل احداث و نمونه برداری آب و خاک، انجام استعلام از ادارات برق، محیط زیست، گاز، منابع طبیعی

و مسکن، ارسال مدارک به سازمان نظام مهندسی و اخذ مجوز، معرفی شرکت سازنده و اخذ تسهیلات و شروع به ساخت گلخانه مراحل انجام این کار است.

وی افزود: متقاضیان می توانند به ازای هر هزار مترمربع 30 میلیون تومان با دو سال تنفس و پنج سال باز پرداخت با کارمزد هفت درصد تسهیلات دریافت کنند.

تنوع کشتهای گلخانه ای نیز به طور قطع می تواند در رونق بازار محصولات کشاورزی تاثیرگذار باشد.

استان یزد اکنون رتبه دوم تولید محصولات گلخانه ای را در کشور دارد و به نظر می رسد با وارد شدن شهرستانهایی نظیر ابرکوه به مقوله کشت گلخانه ای، استان یزد به زودی در تولید این نوع محصولات در کشور رکوردزنی کند.

برخی محصولات نیز در استان یزد برای نخستین بار به صورت کشت گلخانه ای تولید شده است که از آن جمله می توان به آلوئه ورا و گیاه مرتعی مرزنجوش اشاره کرد.

به نظر می رسد با حمایت مسئولان جهاد کشاورزی و ارائه تسهیلات به موقع از سوی بانکها همچنین اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی، یزد به زودی به سرزمین گلخانه ها تبدیل شود.