خانه‌دار شدن مددجویان بهزیستی اقدامی جهادی

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری به نقل از خبرنگار فارس از ابرکوه، به گفته کارشناسان 40 تا 50 درصد هزینه‌ خانوارها را هزینه‌های مسکن تشکیل می‌دهد.

خانه‌دار شدن به ویژه برای توانخواهان و مددجویان زیر پوشش ارگان‌های حمایتی نظیر بهزیستی از اولویت بیشتری برخوردار است.

در طول دوران دولت نهم و دهم، فعالیت‌های خوبی برای خانه‌دار شدن افراد واجد شرایط زیر پوشش بهزیستی ابرکوه انجام شد که رضایت آنها را به دنبال داشته است.

* ساخت 38 مسکن با کمترین آورده متقاضیان محقق شد

مسئول امور مسکن واحد مشارکت‌های اداره بهزیستی ابرکوه در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار داشت: در ابتدای ساخت واحدهای مسکن مهر در کشور، شروع به ساخت 38 واحد مسکونی کردیم که ساخت این

واحدها علاوه بر استفاده از وام 20 میلیون تومانی مسکن مهر، مشارکت بهزیستی را هم به دنبال داشت.

شجاع افزود: در ساخت این واحدها شاهد کمک 13 میلیون تومانی اداره بهزیستی و کمک‌های سفر رهبر معظم انقلاب بودیم و صاحبان این منازل با کمترین آورده خود صاحب مسکن شده اند.

* نخستین شرکت تعاونی مسکن مهر معلولان کشور در ابرکوه تشکیل شد

شجاع در مورد فعالیت‌های انجام شده در بخش مسکن بیان کرد: گام بعدی، آغاز ساخت 46 واحد مسکونی مهر بود که با تأسیس نخستین شرکت تعاونی مسکن مهر معلولان در کشور، توسط اداره بهزیستی ابرکوه شکل گرفت.

وی افزود: این واحدها نیز با وام 20 میلیون تومانی مسکن مهر، کمک بهزیستی همچنین آورده بین چهار تا 10 میلیونی متقاضیان ساخته و تحویل آنان شده است که تعداد واحدهای ساخته شده از ابتدا تاکنون به 84 واحد می‌رسد.

* 80 واحد مسکونی در حال ساخت است

شجاع در مورد فعالیت‌های دیگر واحد مسکن بهزیستی ابرکوه اظهار داشت: در حال حاضر نیز 80 واحد مسکن انفرادی با نظارت و فعالیت این دفتر در حال ساخت است.

وی افزود: این واحدها نیز تاکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

* 39 واحد مسکونی روستایی ساخته شد

رئیس اداره بهزیستی ابرکوه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در ظرف چند سال گذشته، 39 واحد مسکن روستایی نیز ساخته شده است.

قاسم موحدی خاطرنشان کرد: این تعداد واحد مسکونی تحویل معلولان و مددجویان اداره بهزیستی ابرکوه شده است.

* ساخت 203 واحد مسکونی در ابرکوه/ 95 درصد افراد واجد شرایط خانه‌دار شدند

وی عنوان کرد: در طول این چند سال، در مجموع 203 واحد مسکونی در شهرستان ابرکوه برای استفاده افراد زیر پوشش ساخته شده و یا در حال ساخت است.

وی ادامه داد: با پایان ساخت این واحدها، بیشتر از 95 درصد نیازمندان مسکن زیر پوشش این اداره، صاحبخانه شده‌اند.

* نیازمندان مسکن از تأمین آورده ناتوان هستند/ خیران وارد عرصه شوند

موحدی خاطرنشان کرد: افراد باقیمانده نیز به عللی از جمله عدم ناتوانی از پرداخت سهم آورده در این طرح‌ها شرکت نداشته‌اند و اداره بهزیستی شهرستان هیچ مشکلی برای تأمین مسکن آنان نداشته است.

وی در مورد مشکلات فراروی خانه‌دار شدن افراد زیر پوشش این اداره گفت: اجرایی نشدن برخی از مفاد قانون جامع حمایت از معلولان در مورد مسکن یکی از این مشکلات است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها و بالطبع ناتوانی معلولان و توان‌خواهان در تأمین آورده نیز بخشی دیگر از مشکلات در زمینه حل مشکل مسکن دیگر افراد زیر پوشش است.

این مسئول در مورد راهکارها برای حل این مشکلات اظهار داشت: جهاد خیری و همکاری خیران با سازمان بهزیستی می‌تواند به میزان زیادی از این مشکلات بکاهد.

* برنامه ریزی وزارت رفاه و جهاد خیری چاره‌ساز است

موحدی بیان کرد: افزایش آورده سهم سازمان بهزیستی نیز یکی از راهکارها در این زمینه است که نیازمند راهکار کشوری است.

وی با اشاره به حجم اشتغالزایی واحدهای مسکن معلولان در شهرستان نیز گفت: نگاه ویژه وزارت رفاه در مورد اتمام ساختمان‌ها و پروژه‌های ناتمام نیز یک ضرورت در حل مشکلات ساخت مسکن برای این اقشار به حساب می‌آید.

* اجرای قانون جامع حمایت از معلولان از مشکلات می‌کاهد

با تلاش‌های انجام شده، بحث مسکن دیگر دغدغه‌ای برای بیشتر واجدان شرایط زیر پوشش بهزیستی در شهرستان ابرکوه نیست.

به گفته مسئولان، در قالب برنامه‌های مناسب سازی نیز به صاحبان منازل مسکونی شخصی نیز برای مناسب سازی منازل خود مساعدت‌های خوبی شده است.

اجرای قانون جامع معلولان که متأسفانه در بسیاری از مواقع مورد غفلت واقع شده است در بخش مسکن نیز این مسئله هنوز نمود دارد.

فراموش نکنیم هر لحظه و هر حادثه می‌تواند ما را در جرگه آسیب دیدگان از حوادث قرار دهد و همین دلیل کافی است که همگان اعم از مسئولان ذیربط و آحاد جامعه برای رفع مشکلات این قشر بکوشند.