محبت اثرگذارترین راه جذب جوانان به نماز است

حجت‌الاسلام محسن قرائتی در هشتمین اجلاس استانی نماز در شهرستان ابرکوه:

سه علت در پاسخ به شبهه فرزندان برای علت برپاداشتن نماز وجود دارد؛ تشکر از خدا، رسیدن به همه کمالات (که حدود ۱۸۰ مورد آن را جستجو کردم) و دوری از فحشا و منکر.

عدم برپایی نماز به بهانه توجیه کردن عین حماقت و همچنین به بهانه تضعیف عین جنایت است.

راه جذب و تشویق افراد به‌ویژه جوانان به نماز محبت است.

در این اجلاس فاطمی استاندار یزد نیز عنوان کرد:

خدا نماز را وسیله‌ای برای پاک شدن از کبر و غرور که گناه بزرگی‌ است قرار داد. روح نماز روحیه خاکساری و عبودیت است، که پله تعالی و شرط اصلی سعادت انسان می‌باشد.

برای جذب جوانان به مساجد از طریق دل، فهم و حرف های نو ممکن می‌شود، که منظور از حرف نو بدعت نیست بلکه هیئت امنا و دست‌اندرکاران مساجد به‌ویژه امام جماعت بایستی به مباحث روز و مطالعه بیشتر مجهز باشند، تا بتوانند ذهن آنها را که عمدتاً دچار شبه سازی هستند با مهربانی و عطوفت جذب کنند.

لذا ستاد اقامه نماز باید محتوای مورد نیاز را در قالب بسته‌های تبیینی و روانشناختی در در اختیار ائمه جماعات قرار دهد.

ترویج نماز با ابزار هنری و ظرفیت‌های موجود در هنرهای تجسمی، آوایی و نمایشی واجب الهی و ضروری است.

در استان نیز از طرح‌ها و محتواهای تولیدی این حوزه استقبال می‌شود تا از طریق صداوسیما، شبکه معتمدین محلات و شبکه اجتماعی نشر داده شود.

نهادینه کردن فرهنگ نماز بین دانش‌آموزان، دانشجویان و نسل جوان که امروز به واسطه توسعه فضای مجازی در نوک پیکان هجمه فرهنگی و شبه‌سازی قرار دارند (نمونه آن اغتشاشات اخیر که بیشتر اغفال‌شدگان اهل نماز نبودند)، با کارکردن بر تربیت بنیه اعتقادی و باور آنها بر اصل عبودیت و اطاعت بسیار حائز اهمیت است.

شورای آموزش و پرورش استان نیز باید با یک سلسله برنامه‌های فرهنگی آموزشی جهت تعمق باورهای دینی و پاسخگویی به نیازهای عقیدتی دانش‌آموزان تلاش کند.

گسترش مسجد محوری، اشاعه نماز در فراخوان‌ها و رویدادها از دیگر راه‌های ترویج این فرهنگ است.