تاکید رئیس دامپزشکی بافق بر پرهیز کشتار دام در معابر عمومی

در آستانه فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی رئیس دامپزشکی شهرستان بافق با اشاره به اجرای سنت حسنه ذبح دام در هیات های عزاداری، بر پرهیز و جلوگیری از کشتار دام در معابر عمومی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق، با فرا رسیدن ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی و اهمیت طبخ و توزیع نذورات هیئت های مذهبی در بین عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، رعایت نکات بهداشتی در بحث نذورات یکی از ضروریاتی است که باید از سوی روسای هیات های عزاداری به آن توجه ویژه ای شود. به منظور حفظ سلامت عزاداران محترم و تأمین بهداشت عمومی، هر ساله کشتارگاه دام در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت ۷ صبح الی ۱۳ بعدازظهر دایر است.

فرزانه سالاری رئیس دامپزشکی شهرستان بافق، ضمن اشاره به اهمیت برخی از بیماری های مشترک به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشت خاطرنشان کرد: تب مالت و تب کریمه کنگو از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است که رعایت نکردن اصول بهداشتی در ذبح دام، احتمال بروز آنها را افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به ممنوعیت ذبح دام در معابر عمومی گفت: با توجه به اجرای سنت حسنه ذبح دام جهت طبخ نذورات هیئت های عزاداری، به مسئولین مساجد، حسینیه ها و مکان های تهیه غذا برای نذورات توصیه می شود به منظور حفظ بهداشت محیط و سلامت عزاداران، از ذبح دام در معابر عمومی خودداری کنند.

سالاری در پایان با اشاره به اهمیت نظارت‌های دامپزشکی بر سلامت فراورده‌های خام دامی، افزود: هرساله همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و روز عید قربان یک اکیپ ثابت مشتمل بر کارشناس دامپزشکی و ناظر شرعی در کشتارگاه دام شهرستان بر سلامت دام و گوشت‌ و نیز نحوه ذبح دام نظارت دارند و هیات های عزاداری در صورت هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی در حوزه مسائل دامپزشکی می توانند موارد را از طریق تماس با سامانه ۱۵۱۲ و یا شماره ۳۲۴۳۷۳۱۲ مطرح نمایند.