با حضور مسئولان استان و شهرستان انجام شد
عضو فرهنگستان علوم ایران در مراسم کلنگ‌زنی مدرسه خیری در احمدآباد با بیان این‌که اردکان مهد علما و فقها بوده است گفت: این خطه به درستی به یونان کوچک شهرت یافته و ظهور و بروز علمای بزرگ، اردکان را شایسته این عنوان نموده است.
 
به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان آیت‌الله سید مصطفی محقق احمدآبادی (داماد) افزود: فرزندان این مرز و بوم در شرایط سخت و دشواری تحصیل می‌کردند و باید در برابر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم عذرخواهی و اعتراف کنیم که از علم روز جهان عقب افتاده‌ایم.
 
وی بسیاری از بدبختی‌های امروز جهان را ناشی از جهل و در مرتبه بالاتر جهل دینی دانست و گفت: در دنیای امروز، دینداران جاهل به نام خدا سر می‌برند و آرامش را از مردم دنیا می‌گیرند.
 
محقق داماد با اشاره به ریشه‌های عقب‌ماندگی و جهل در ایران از امیرکبیر به عنوان یکی از پیشگامان مبارزه با آن یاد کرد و افزود: حکومت‌ها مسئول جهل و بی‌سوادی مردم نیز هستند و باید با ساخت مراکز آموزشی و مدارس آن را از بین برد.
 
استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به حوادث تاریخی در خصوص مدرسه‌سازی و تأسیس مدارس نوین در ایران خاطرنشان کرد: مدرسه‌سازی توسط دولت‌ها در سال‌های اخیر باب شده است و در روزگار قدیم اکثر مدارس را خود مردم می‌ساختند.
 
وی با انتقاد شدید از دولت‌هایی که با درآمد سرشار، زیرساخت‌های کشور را سروسامان نبخشیدند؛ بیان داشت: حکومت باید خدمتگزاران واقعی خود را احترام کند و آنان را گرامی بدارد.
 
نماینده مردم اردکان نیز با بیان اینکه اردکان مفتخر به پرورش عالمانی است که اسلام و مذهب تشیع را تحت تأثیر قرارداده است گفت: افتخار اردکان در کنار توسعه‌یافتگی، حضور مردم متوکل و با اراده و عالمان و دانایانی است که در سپهر فرهنگ و سیاست کشور می‌درخشند.
 
وی با بیان اینکه باید بزرگان عالم و عامل را مقتدای خود را قرار دادیم تا اخلاق و فرهنگ در جامعه ساری و جاری شود تصریح کرد: مردم ما شایسته خدمت و خدمتگزاری بهتر هستند که امیدوارم مسئولان نیز همگام با خیرین در شناسایی مشکلات و رفع آنان کوشاتر ظاهر شوند.
 
«محمود زمانی قمی» نیز در ادامه اظهار داشت: شهرستان اردکان دیار معلم اخلاق و روشنفکری و بزرگانی چون حضرت آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی استاد حوزه علمیه و حضرت آیت‌الله سید عباس خاتم است که منشأ تحولات بزرگ در کشور و استان بودند.
 
استاندار یزد با قدردانی از اقدام ارزنده و عظیم خیران در انجام امور خیر و توجه به پایه‌های آموزشی در بنای مدرسه ادامه داد: تأسیس آموزشگاه خیری به نام محقق داماد در این شهرستان بسیار ارزشمند است چراکه آموزش‌ها منشأ تحولات گسترده‌ای در آینده خواهد شد.
 
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تأسیس مصلای شهر احمدآباد اردکان از سوی امام‌جمعه این شهرستان بیان داشت: احداث مصلای شهر اردکان و جلب مشارکت خیران با ویژگی‌هایی که دارد نشان از برقراری ارتباط بین یک‌نهاد دینی با جوانان در راستای رفع نیازهای آن‌ها دارد.
 
زمانی‌قمی با تأکید بر اینکه تلاش خواهیم کرد تا هرچه سریع‌تر عملیات ساخت این آموزشگاه به نتیجه برسد و از آن بهره‌برداری کنیم؛ عنوان کرد: مجموعه استان و مدیران استان برای اعتلای استان تلاشی جدی خواهند داشت و در هرکجا که لازم باشد اقدامی انجام دهند کوتاهی نمی‌کنند.
 
گفتنی است در این مراسم احداث یک واحد آموزشی با پیش‌بینی ۱۰ میلیارد ریال در ۲ طبقه با ۶ کلاس درس در زمینی به مساحت هزار و ۱۰۰ متر در شهر احمدآباد به همت آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد آغاز شد.
 
حضور در گلزار شهدای اردکان و احمدآباد، بازدید از مصلای احمدآباد و رونمایی از کتاب «در حلقه حکمت» از دیگر برنامه‌های مسئولان استان و شهرستان با حضور دکتر محقق داماد بود.